Klanten halen hun smartphone boven in jouw zaak? Doe dit en je haalt er voordeel uit

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 28 mei 2019

Klanten halen hun smartphone boven in jouw zaak? Doe dit en je haalt er voordeel uit

Staan ook jouw klanten constant op hun smartphone te kijken? Stiekem tussen de rekken of openlijk voor de kassa? Met deze tips speel je er handig op in om klanten te overtuigen om bij jou te kopen.

Natuurlijk vergelijken (potentiële) klanten de prijs van je producten met prijzen online. Natuurlijk vragen ze hun vriendinnen of het kleedje hen wel mooi staat. Maar liefst 71% van de shoppers geeft aan dat ze hun smartphone in de winkel gebruiken. En dat heel actieve surfgedrag in je winkel kan in jouw voordeel spelen.

Hoe? Door aan de slag te gaan met dit to do-lijstje:

1. Hang online reviews uit

Verzamel jij nog geen online reviews? Laat je dan door dit artikel overtuigen om er vandaag nog mee te starten. Online reviews motiveren klanten die vooraf hun huiswerk maken om langs te komen, maar je kan ze ook in de winkel zelf inzetten.

Selecteer enkele positieve recensies en hang ze zichtbaar omhoog in je winkel om twijfelende klanten te overtuigen. Zo bevestig je klanten bij hun keuze. Je moedigt hen ook aan om zelf na hun aankoop een review achter te laten, want wie weet komen zij zo terecht op jouw ‘wall of fame’. Als dat geen leuke manier is om klanten nog meer bij je zaak te betrekken!

2. Klop de online concurrentie

Maar liefst 84% van de consumenten zoekt online productinformatie op, maar dit is niet noodzakelijk in jouw nadeel. Tijdens deze studie van Pragma Consulting gaf maar liefst 53% van de bevraagden aan dat ze naar een fysieke winkel gaan om daar de knoop door te hakken. Klanten zoeken dus nog steeds bewust fysieke winkels op en hebben daar hun redenen voor. Ze waarderen jouw:

  • expertise, 
  • klantvriendelijkheid, 
  • service na verkoop,
  • de onmiddellijke beschikbaarheid zonder verzendkosten. 

Tegenover puur online handelaars heb je dus enkele mooie troeven in handen. Zet die extra in de verf.

3. Geef je klanten gratis wifi

Klanten zoeken in je winkel naar informatie voordat ze een aankoop doen. Online research beïnvloedt 45% van de offline aankopen. Uit onderzoek van Bazaarvoice blijkt ook dat 62% van de bevraagden vlak voor het kopen nog recensies bekijkt. Als je klanten goede en gratis wifi geeft, versterk je dit aankoopproces. 

Gratis wifi stimuleert je klanten bovendien om foto’s recht vanuit jouw winkel te delen op sociale media. En als je ophangt waar klanten je vinden op sociale media, motiveer je ze om je te volgen – om ze vervolgens later opnieuw de winkel in te lokken.

Lees ook het artikel 6 goede redenen om je klanten snel en gratis wifi aan te bieden.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale