Hoe online adverteren? (deel 1)

Marc Driesen - 25 augustus 2019

Hoe online adverteren?

Voor je aan de slag kan met het correct adverteren op bijvoorbeeld Facebook of Instagram is het van kapitaal belang om eerst naar de basis te kijken. Weet je exact welk doel je wil bereiken met je post? Weet je ook wie je doelgroep is en hoe je deze online kan bereiken? Ben je je ook bewust dat iedere doelgroep anders dient aangesproken te worden?

1. Wie ben je

 

Het lijkt een eenvoudige vraag maar vaak merk ik dat dit één van de moeilijkste vragen is voor mijn klanten.

Ja je bent verzekeringsmakelaar, maar wie ben jij? Verzekeringsmakelaar is de rol die je speelt in het dagelijkse leven. Maar...wie ben je als persoon? Wat vind je belangrijk? Waar sta jij voor?

Het klinkt voor velen in het begin vaak melig maar je dient je eigen IK te vinden voordat je werkelijk kan weten wie je gaat helpen & op welke manier. 

De reden waarom ik hiermee begin is omdat authenticiteit de basis geworden is van de huidige online marketing. En wanneer je gevonden hebt wie je werkelijk bent is het veel eenvoudiger om dit ook uit te gaan stralen en dit na te leven.

 

Wie ben ik?

2. Wie is je doelgroep

 

Het is onmogelijk om juist te adverteren wanneer je je eigen doelgroep niet kent. Ik probeer het opnieuw uit te leggen met het voorbeeld van de verzekeringsmakelaar. Wanneer ik de vraag stel aan wie men verzekeringen kan verkopen dat antwoorden bijna alle makelaars: "eigenlijk aan iedereen". Op eerste zicht lijkt dit misschien zo maar wanneer je dieper gaat graven is niets minder waar.

Een hospitalisatieverzekering kan je verkopen aan mensen van 1 tot 99 jaar. Dit is correct want iedereen heeft dit in principe nodig. Maar er bestaan studies die weergeven wanneer het prijs/kwaliteit de beste periode is om dit soort van verzekeringen af te sluiten. Op deze manier help je je klanten het best + heb je een duidelijk afgebakende groep die je kan adverteren. Online is het ook mogelijk om de mensen die NU opzoek zijn naar een hospitalisatieverzekering te vinden en deze met je aanbod in contact te brengen.

Vaak is het zo dat 55 plussers vaker in het ziekenhuis belanden dan 30 jarigen. Toch is het interessanter om op jonge leeftijd een verzekering af te sluiten. Stel dat je een klant van 57 jaar voor de deur krijgt die vraagt naar een hospitalisatieverzekering. Is het dan ethisch verantwoord om deze man nog een hospitalisatiepolis aan te bieden? Misschien kan je deze man je expertise aanbieden door voor hem een vergelijking te maken. Een vergelijking tussen een hospitalisatiepolis of een extra verzekering af te sluiten via zijn mutualiteit. Ja,... je hebt hierdoor misschien 1 klant minder voor een hospitalisatiepolis aan te verkopen maar je hebt langs de andere kant een klant voor het leven gewonnen omdat je hem een service hebt geboden die open en eerlijk was. 

Ik kan hier in principe nog boeken over schrijven maar ik wou even aangeven dat een doelgroep niet is wat het lijkt. Er dient goed bekeken te worden wie we met welke boodschap kunnen/willen bereiken.

 

3. Waar zit je doelgroep online

 

Wanneer het duidelijk is wie je doelgroep(en) is/zijn kan je het platform gaan kiezen waarop je wil gaan adverteren.

Wanneer je een autoverzekering wil verkopen aan jonge dames van 21 jaar is het beste platform Instagram. Ook snapchat en Messenger zijn zeer waardevolle kanalen om deze doelgroep te bereiken.

 

Stel dat je doelgroep bedrijven zijn om bijvoorbeeld een IPT aan te verkopen dan is het waardevol om te posten op LinkedIn. En om eerlijk te zijn: ik zou op LinkedIn momenteel nog NIET adverteren. Het organisch bereik van LinkedIn is zeer goed.

Veel interessanter is hier om als makelaar mee te gaan participeren in groepen op LinkedIn,Twitter & Instagram door te reageren (met kennis en kunde) op posts die gemaakt zijn rond auto's. Hierdoor ga je een doelgroep bereiken die je via je eigen posts nooit zo snel bereikt zou hebben. En nog beter: het kost je enkel je eigen tijd!

 

Wil je meer weten over online adverteren? Lees dan zeker mijn deel 2 die ik zal posten op 29 augustus. Hier zal ik dieper ingaan hoe je werkelijk zelf kan leren adverteren.

 

 

Marc Driesen

Marc inschakelen voor je zaak?