Aan de slag met digitale marketing

Bert Schouppe - 23 augustus 2019

digitale marketing

Als ondernemer wordt van u verwacht dat uw bedrijf steeds meer digitaliseert. Overal vangt u deze signalen op of hoort u dat de toekomst ligt in het digitaliseren. Maar wat is dat nu juist een digitale marketingstrategie? En welke zijn de fundamenten en onderdelen van een gezonde onlinemarketingmix? Hoe kunt u groeien met onlinemarketing en welke KPI’s of doelstellingen zet u voorop?

Wat is digitale marketing?

Internetmarketing of digitale of onlinemarketing is een vorm van marketing van producten en diensten via internet. Onlinemarketing omvat internetreclame, maar evengoed minder directe vormen van marketing, zoals zoekmachinemarketing, affiliate marketing, e-mailmarketing, contentmarketing, virale marketing en marketing via sociale media.

Digitale marketing is dus een overkoepelende term voor al uw online marketinginspanningen.

Het doel van digitale marketing? Ervoor zorgen dat potentiële klanten u leren kennen, u vertrouwen en interesse tonen om uw producten of diensten te kopen.

Bij Ontwerpia krijgt digitale marketing nog een extra dimensie en zetten we digitale marketing in op het eigentijdse zoekgedrag van uw klanten. Dat proces noemen we inbound marketing en heeft als doel klanten op een betrouwbare, consequente en meetbare manier aan te trekken en te behouden.

buyer journey of koopreis

Beginnen met een digitale marketingstrategie

Internet is dus een essentieel onderdeel van een succesvolle marketingstrategie. Om ervoor te zorgen dat al uw e-marketingactiviteiten dezelfde richting opgaan en dat ze uw bedrijfsdoelstellingen ondersteunen gaat u een internetmarketingstrategie uitstippelen. Maar wat is dat precies en hoe begint u eraan?

Wat is een digitale marketingstrategie?

Een internetmarketingstrategie is een plan van aanpak met als doel het promoten van uw bedrijf, uw product of uw dienst via het internet. U kunt hiervoor meerdere kanalen en middelen inzetten. Enkele voorbeelden: uw website, zoekmachine-optimalisatie, socialemediamarketing, webcare, adverteren en e-mailmarketing.

Wij onderscheiden verschillende stappen in het bepalen van uw internetmarketingstrategie.

Stap 1: Stel de juiste vragen.

Stel uzelf de vraag waarom digitale marketing binnen uw bedrijf past en wat u ermee wilt bereiken. Doelstellingen kunnen bijvoorbeeld zijn: lead generatie, het vergroten van brand of product awareness enz.. Een aantal vragen die wij stellen wanneer wij een online marketingstrategie opstellen zijn:

  • Wat onderscheidt uw bedrijf van dat van uw concurrenten? Wat is met andere woorden de kern van uw bedrijf. WAAROM doet u wat u doet? Wat is het waarom van uw merk of product?
  • Wie wilt u bereiken? Wie is uw doelgroep? Sta ook stil bij het waarom van uw klanten. Welk probleem hebben ze en wat voor oplossingen overwegen ze? Deze visie kunt u concretiseren in zogenaamde ‘buyer personas’. Dat zijn realistische beschrijvingen van verschillende klanttypes.
  • Hoe vindt uw klant uw bedrijf of merk? Beschrijf de zogenaamde ‘buyer journey’ of de weg die de klant aflegt van het ontstaan van een nood naar het aankoopmoment.
  • Wat wilt u bereiken met het inzetten van digitale media?

Stap 2: Bepaal uw doelstellingen

De tweede stap is het bepalen van wat u wilt bereiken met uw digitaal marketingplan. Wees kritisch in het bepalen van doelstellingen. Zijn de doelstellingen SMART ofwel voldoende specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden? Enkele voorbeelden:

Stap 3: Kies de juiste online marketingkanalen

Na het doorlopen van stappen 1 en 2 kunt u nu kiezen welke kanalen u wilt inzetten. Hierboven las u alvast de diverse kanalen die wij vooropstellen binnen een complete digitale marketingmix.

Gaat u pas starten met online marketing, dan raden we aan om de focus te leggen op kanalen die direct feedback geven zoals zoekmachine marketing (SEO en SEA). Zo ontdekt u snel hoe uw klanten zoeken in Google, welke zoekwoorden of advertenties leiden tot waardevolle leads.

Stap 4: Bepaal doelstellingen per kanaal.

U heeft nu de kanalen gekozen die u wilt inzetten en u weet wat u met de digitale marketingstrategie wilt bereiken. In de volgende stap bepalen we voor elk kanaal welke de concrete doelstellingen zijn. Ken ook prioriteiten toe aan uw doelstellingen. Enkele voorbeelden:

  • Hoeveel bezoekers wil u het eerste kwartaal genereren via betalend of organisch zoekverkeer? 
  • Wat is voor u een sterk conversiepercentage van de website?

Stap 5: Evalueer, analyseer en optimaliseer: bepaal KPI’s.

Natuurlijk heeft het stellen van doelen weinig zin als u niet kunt meten of, en hoe bepaalde doelen behaald worden. Key Performance Indicators (KPI's) zijn indicatoren die u helpen periodiek te meten of gestelde doelen behaald worden en welke zaken bijdragen aan het behalen van die doelen.

Avinash Kaushik heeft een eenvoudig raamwerk opgesteld om uw online marketinginspanningen te meten. Hij focust daarbij op drie stappen: hoe we klantverkeer aantrekken, klantgedrag zodra ze op uw platformen terechtkomen en het effect daarvan op uw bedrijfsresultaten.

kpi kmo digitale marketing

Bron: Avinash Kaushik

Bij elk van deze stappen kunnen KPI’s geselecteerd worden die duidelijk maken hoe de gestelde doelen behaald worden:

  • Wat is de bounceratio (hoe lager, hoe beter) op belangrijke pagina's?
  • View-to-click ratio op calls-to-action op uw website?
  • Aantal websitebezoekers per verkeersbron (traffic source)?
  • Het aantal keer dat er geklikt wordt op calls-to-action op uw website?
  • Hoeveel van deze leads passen binnen het ideale klantprofiel (= MQL)?
  • Het conversiepercentage van landingspagina's (van bezoeker naar lead)?
  • Welke pagina's op uw website zorgen voor de hoogste conversiepercentages?
  • Enz.

Nood aan een klankbord?

Binnen heel wat projecten hebben we marketingstrategieën vertaald naar KPI’s en dashboards. Behoefte aan een marketingadviseur die uw onderneming en marketingstrategie onder de loep neemt? Zet dan nu de eerste stap en contacteer ons voor een gratis en vrijblijvend gesprek.

 

Bron: Artikel verschenen op ontwerpia.be: "Aan de slag met digitale marketing"

 

 

Bert Schouppe

Bert inschakelen voor je zaak?