Als je de populairste keywords of zoekwoorden in je branche kent, heb je een sterke troef in handen. Zeker als je ze op je website gebruikt.

Waarover gaat het?

Klanten zijn online constant op zoek. Ze tikken hun vraag in op Google … en belanden bij de website die het beste antwoord geeft op deze zoektermen. Hoe beter de content op je website aansluit bij deze zoekwoorden, hoe sneller mensen je site vinden.

Belanden ze bij jou? Of bij je concurrenten?

Hoe je website verbeteren?

Belanden ze bij je concurrenten dan lok je (potentiële) klanten naar jouw website door de juiste SEO keywords te gebruiken. Verwerk ze bijvoorbeeld in je teksten, foto’s, video’s en url's. Meer tips vind je in dit artikel.

Waar vind je de juiste zoektermen?

De keywords die best bij jouw zaak passen, vind je op verschillende manieren: 

  1. Typ termen waarop je klanten allicht zoeken een voor een in Google. Zodra je begint te typen, geeft Google aanbevelingen op basis van populaire zoekopdrachten. Noteer deze keywords.
  2. Kijk eens naar de advertenties bovenaan en onderaan in de zoekmachine, want allicht doen ook jouw concurrenten aan ‘paid search’ en zijn hun keywords interessant. Hoe je deze advertenties herkent? Google zet er steeds ‘adv.’ voor.
  3. Vind de populairste keywords via Google’s Zoekwoordplanner. 

De Zoekwoordplanner is de meest courante methode. Deze genereert een lijst van keywords die je doelgroep het vaakst ingeeft tijdens het zoeken.

Hoe starten met Google Zoekwoordplanner?

Volg dit stappenplan om aan de slag te gaan met de Zoekwoordplanner:

  1. Log met je Google-account in op de Zoekwoordplanner.
  2. Log je voor het eerst in? Kies voor ‘Sla de configuratie met begeleiding over’. Zo hoef je voorlopig geen kredietkaartgegevens in te geven.
  3. Via de tab ‘tools en instellingen’ kies je voor Zoekwoordplanner.
  4. Klik op de eerste optie: ‘Nieuwe zoekwoorden vinden’.
  5. Vul een stuk of drie zoekwoordcombinaties in waarop je denkt dat jouw (potentiële) klanten zoeken. Zet na elke combinatie een komma.
  6. Klik op ‘Aan de slag’.
  7. Bovenaan zie je hoe de zoekwoorden die je hebt ingegeven het doen. Nog interessanter zijn de ‘Suggesties voor zoekwoorden’ eronder.
  8. Klik op ‘Gem. maandelijkse zoekopdrachten’ om de zoekwoorden te rangschikken volgens populariteit. De populairste zoekwoorden staan dan bovenaan.

Ziezo, je hebt nu een hele lijst met de populairste zoekwoorden in je branche.

Volg je graag een uitgebreider stappenplan? Lees dan het artikel De Google zoekwoorden tool: keyword analyse + onderzoek.

Online scoren zonder kennis van SEO? Het kan!

Eigenlijk kan je nu al Google-vriendelijke teksten schrijven zonder gedetailleerde kennis van SEO. Het bovenstaande artikel heeft je namelijk al de essentie geleerd. Maar wat is hét geheim om sterk online te scoren? Je publiek goed kennen.

Hou je klanten in gedachten bij alles wat je online doet. Schrijf of deel video’s voor de klanten die je dagelijks ontmoet en spreekt. Wat willen die klanten weten? Wat vertellen zij over jouw zaak door aan vrienden en familie? Welke berichten liken ze?

Deel bijvoorbeeld recepten en kooktrucjes op een persoonlijke manier. Geef klanten een blik achter de schermen van jouw zaak. Inspireer ze met de nieuwste collecties.