"Oké Google. Graag 1 vegetarische pizza van Pizzeria Italia.”

“Hallo Siri. Welk appartement met zeezicht is nog vrij tijdens de paasvakantie?”

“Dag Alexa. Wie verkoopt de goedkoopste vliegtickets naar Barcelona?”

Ook jouw klanten doorzoeken het internet steeds vaker via hun stem. Voice search maakt opgang. Wat moet je ermee?

Wat is voice search?

Voice search of spraakgestuurd zoeken is surfen op het internet door middel van vragen die je zelf stelt. Het vervangt de zoekopdrachten die we op zoekmachines intikken.

Je stelt je vragen dus op je smartphone of smartwatch met je stem aan Google of virtuele assistent Siri van Apple. Op je computer (met Windows 10) spreek je tegen Microsofts Cortana. In je huiskamer praat je tegen Amazon Alexa of Google Home.

Waarom is het belangrijk voor jou?

Voice search is uiterst eenvoudig voor de gebruiker. Daarom stijgt het aantal spraakgestuurde zoekopdrachten sterk. In 2018 was al 52% van de zoekopdrachten een mobiele zoekopdracht, waaronder steeds meer zoeken via spraak.

Omdat Google de informatie graag zo gebald mogelijk vertelt, verkiest de zoekmachine korte en krachtige teksten die antwoord geven op de vragen die letterlijk door de zoekers uitgesproken worden. Bijvoorbeeld: “Wat is voice search?”.

Hoe voorbereiden op voice search?

Google, Alexa of Cortana lezen maar één antwoord voor wanneer er een vraag wordt gesteld. Dit antwoord vinden ze online op een website. 29 woorden telt het antwoord gemiddeld.

De concurrentie onder leveranciers van deze informatie is bikkelhard. Want natuurlijk wil iedereen dat zijn of haar teksten voorgelezen worden of de spraakgestuurde pizzabestelling in zijn of haar pizzeria belandt.

Dit vraagt een aanpassing van de informatie op je website. Zo start je ermee:

  1. Analyseer de concrete vragen die gesteld worden in jouw vakgebied.
  2. Schrijf ze uit op je website.
  3. Antwoord kort en correct.
  4. Schrijf rond deze antwoorden een grotere landingspagina over het onderwerp.

Tip: gebruik long-tail keywords

SEO-specialisten raden aan om in te zetten op long-tail keywords. Dit zijn zoektermen van meerdere woorden, bijvoorbeeld een zin die iemand uitspreekt tijdens het spraakgestuurd zoeken. “Wat is de beste pizzeria voor vegetariërs in Antwerpen?”

Wanneer je de juiste webpagina’s maakt rond deze long-tail keywords kan het jou als kleinere ondernemer lukken om toch nog hoog in Google te ranken. Zelfs al nemen grotere bedrijven alle populaire keywords in jouw sector al in.