Longtail keywords geven je zaak een betere SEO-ranking. Wat, waarom en hoe?

Hans Hermans - 12 november 2019

'Korting op hotelovernachting op Valentijnsdag' is een longtail keywords dat je zaak beter doet scoren in Google

Lokale onlineverkopers en andere kleinere ondernemers horen steeds vaker dat ze best inzetten op longtail keywords. 'Korting op hotelovernachting op Valentijnsdag', is zo een longtail keyword. Waarom schrijf je best teksten met lange zoekwoorden? Hoe zorgen ze ervoor dat je je als zelfstandige onderscheidt van grotere spelers?

Wat zijn lange zoekwoorden?

Een zoekterm bestaat niet altijd uit één woord. Nee, omdat grote bedrijven aanzienlijke budgetten spenderen aan de meest evidente en populairste zoekwoorden (pizzeria, huis kopen, hypotheek, vluchten, vakantie boeken…), mikken kleine ondernemers best op lange zoektermen. 

Longtail keywords bestaan uit meer dan drie woorden. Bijvoorbeeld een zin die iemand uitspreekt tijdens het spraakgestuurd zoeken. “Wat is de beste pizzeria voor vegetariërs in Antwerpen?” Of “gezinsvriendelijke woning met twee slaapkamers in groene rand rond Brussel”, “schoenen Habor met grote hak, schoenen Adidas met brede zool, schoenen Nike met lage zool”.

Waarom longtail keywords?

SEO-specialisten raden aan om vandaag in te zetten op longtail keywords. Deze worden minder vaak ingetikt in Google, maar wanneer iemand er op zoekt, is de kans groter dat die persoon bij jou uitkomt. Bovendien vindt die bezoeker bij jou wat die echt zoekt, wat waardevol is voor zowel jouw zaak als voor hem of haar.

Het artikel helpt je al met het zoeken van de juiste SEO-keywoorden voor jouw site. Maar dit is vaak niet voldoende om helemaal bovenaan in Google te scoren.

Hoe starten met lange zoektermen? 

Verzamel de longtail keywords die van toepassing zijn op jouw sector en activiteit in thema’s. Vervolgens bouw je per thema een landingspagina op jouw website. Wanneer je de juiste webpagina’s maakt rond deze longtail keywords kan het je als kleinere ondernemer lukken om hoger te scoren in Google.

Voorbeeld: een wellnesscenter bundelt op een pagina alle informatie over acties en kortingen: ‘tijdelijke sauna actie voor twee’, ‘romantische wellnessactie voor koppels’, ‘korting op hotelovernachting op Valentijnsdag’, ‘huwelijksverjaardag in stijl met sauna, wellness en hotelovernachting’… Iedereen die een van de langere zoektermen ingeeft, vindt hier welke acties lopen, de voordelen ervan, de troeven van deze sauna, wanneer acties geldig zijn, reviews van anderen over hun ervaring ... 

 

(Photo by freestocks.org on Unsplash)

 

Hans Hermans