Het visuele aspect

Ongetwijfeld ga je eerst af op het visuele aspect, hoe ziet die nieuwe website er nu uit? In vele gevallen krijg je eerst een visueel ontwerp te zien van jouw website, ook wel eens een mockup of dergelijke genoemd. Is dit niet zo dan kijk je beter uit naar een andere partij want anders kom je achteraf toch steeds uit met een website die niet helemaal is zoals je deze wil of een extra prijskaartje van de websitebouwer. 

Een mockup is altijd handig aangezien je meteen kan zien hoe jouw website er gaat uitzien. Maar nog handiger is dat je ook veel eenvoudiger nog zaken kan aanpassen in de ontwerpfase, meestal heb je hier minstens 1 aanpassingsronde om feedback te geven. Op deze manier is jouw website volledig zoals jij het wil.

Content is king

Uiteraard is de inhoud van jouw website minstens even belangrijk of zelfs belangrijker dan het uitzicht. Welke boodschap wil je overbrengen naar jouw klanten, welke informatie wil je al meegeven vooraleer een klant jou contacteert?

Denk daarom zelf zeker al eens na over wat je juist op jouw website wil en bespreek dit zeker met de partij die jouw website bouwt, deze geeft jou vast enkele tips & tricks. Heb je al brochures of dergelijke neem deze dan zeker mee of bezorg deze zeker, dit kan jouw websitebouwer vaak al op het juiste been zetten en wat meer inzicht geven in jouw bedrijf.

SEO (Search Engine Optimization)

Hier zijn we met de moeilijke woorden. Naast de content op jouw website is het belangrijk dat je gevonden wordt via zoekmachines, denk maar aan Google. Daarom is het belangrijk dat alle technische aspecten van jouw website dik in orde zijn. Hieronder al enkele zaken die best belangrijk zijn en je beter bevraagt bij jouw websitebouwer (laat dit zeker ook in jouw offerte opnemen).  

  1. Sitemap, dit is een bestandje die alle pagina's van jouw website oplijst voor zoekmachines.
  2. Robots.txt, sommige pagina's wil je misschien liever niet laten bezoeken door zoekmachines. Denk maar aan een login pagina wanneer je werkt met een CMS.

Meestal worden bovenstaande zaken standaard geïmplementeerd maar "better safe than sorry" en zo ben je toch weer iets geruster dat jouw investering gevonden wordt. 

TIP: Laat zeker jouw website aanmelden bij Google Search Console, zo wordt jouw website wat sneller opgenomen door Google en krijg je op tijd een melding wanneer er iets fout gaat.

CMS (Content Management System)

Ga steeds voor een website met een CMS. Een CMS zorgt er voor dat je kan inloggen op jouw website en zelf pagina's of artikelen kan toevoegen mocht je dit willen. Ook al ben je niet van plan om zelf aanpassingen te doen aan jouw website dan is het nog altijd verstandig om te investeren in een website met CMS, zo kan later ook jouw marketing partij aan de slag met jouw website zonder jou telkens een dure website ontwikkelaar te moeten aanrekenen. Ideaal gezien kies je voor 1 partij die jouw website bouwt en later ook de marketing uitvoert. 

TIP: Bekijk ook meteen de opties voor het onderhoud van jouw website, het is namelijk belangrijk dat jouw website onderhouden wordt. Zowel op vlak van content als beveiligingsupdates.

Welk CMS moet je kiezen?

Je kan kiezen uit verschillende soorten, iedere partij zal wel voorstander zijn van een ander CMS en ongetwijfeld andere voordelen of nadelen opsommen. Twee populaire systemen die wij alvast aanraden met ons lijstje van voor- en nadelen zijn volgende.

Wordpress of Drupal keuze

Drupal

Een content management systeem van Belgische makelij. Nog niet zo populair dan onze tweede keuze maar zeker op goede weg.

Waarom moet je kiezen voor Drupal? Drupal is volledig gratis, alle modules (stukjes code die functionaliteiten toevoegt aan jouw website) zijn volledig gratis en open source. Dit wil zeggen dat er dus geen maandelijkse of jaarlijkse kosten zijn. Alle modules die gebruikt worden voor de bouw van jouw website worden onderhouden door de community tenzij de bouwer van jouw website natuurlijk functionaliteiten op maat voor jou website heeft gemaakt.

Op Drupal kan je bouwen, sinds Drupal 8 is het mogelijk om eindeloos te upgraden naar volgende versies van het systeem. Dit wil zeggen dat het niet meer de bedoeling is om elke paar jaar een nieuwe website te gaan bouwen maar dat je steeds verder kan bouwen op jouw website. Je website kan zo dus echt renderen. Wil je later jouw website in een nieuw jasje dan kan dat uiteraard altijd zonder dat jouw volledige website moet herbouwd worden. 

Ook technisch is Drupal zeer sterk, veel zaken zijn standaard al aanwezig om jouw website nog beter vindbaar te maken. Zo worden er standaard gebruik gemaakt van "Schema" (meer hierover later) en wordt de snelheid van jouw website geoptimaliseerd door een vernuftig caching systeem (een statische versie van jouw website die er voor zorgt dat alles sneller laad).

Er zijn uiteraard nog een heleboel voordelen maar dit zou het artikel te lang maken maar neem gerust contact op mocht je toch wat meer informatie willen.

Wordpress

Toch wel 1 van de meest populaire content management systemen van de wereld. Wordpress is vooral heel gebruiksvriendelijk voor de gebruiker en vaak ook wat eenvoudiger om mee te werken maar dit is dan weer persoonlijk.

Hoe vooral rekening dat bij Wordpress af en toe wel eens plugins (code die de functionaliteiten van jouw website uitbreiden) betalend kunnen zijn. Zo hangt hier vaak een maandelijkse of jaarlijkse kost aan vast. 1 van de populairste plugins is bijvoorbeeld Yoast om de vindbaarheid van jouw website te optimaliseren. Op zich is dit geen probleem maar zo weet je al meteen waar je aan toe bent zonder dat er een verborgen factuur om de hoek gluurt.

Ga af op jouw gevoel

Een veel voorkomende fout is het kiezen van de goedkopere partij. Krijg je een offerte voor jouw website met een prijskaartje van 1500 euro dan stap je beter in de omgekeerde richting, vaak krijg je een voorgekauwd thema voorgeschoteld dat helemaal niet op maat van jouw onderneming is gemaakt en dan kom je al snel in de problemen. Vaak zijn deze thema's ook niet van de beste technische kwaliteit. Uiteraard hangt de prijs steeds af van de omvang van de website en de functionaliteiten van de website. 

De correcte prijs voor een website op maat van jouw bedrijf is moeilijk te zeggen aangezien we te maken hebben met maatwerk. Elke partij zal zonder twijfel een andere prijs hebben voor een website met net  dezelfde omschrijving. De ene partij zal grafisch al wat meer tijd rekenen, de andere zal technisch alles tot in de puntjes uit werken en nog een andere partij zorgt dat gewoon alles tip top in orde is, de laatste partij zal dan ook een stuk duurder zijn hierdoor.

Conclusie? Ga vooral af op de aanpak die jouw partij je aanbiedt en het gevoel dat je krijgt van deze partij. Communiceer vooral wat jij belangrijk vindt. Ga je voor een aanpak zoals hierboven omschreven (wat we zeker aanraden) dan mag je al snel rekenen op een prijskaartje van 4000 euro.

Jouw website testen

Wanneer je betaalt voor kwaliteit wil je natuurlijk ook kwaliteit op je bord. Hoe kan je jouw website nu testen om te kijken of je wel degelijk krijgt waarvoor je betaalt hebt? 

Gelukkig heb je niet meteen technische kennis nodig om jouw website te testen. Is jouw website traag dan heb je waarschijnlijk al geen kwaliteit gekocht. Ziet jouw website er op een mobiel toestel (denk maar gsm, tablet) niet uit dan heb je bijna zeker geen kwaliteit in handen. Deze puntjes kun je met het oog waarnemen, de technische details kan je dan weer testen met enkele tools zonder dat je iets van technische kennis hebt. Neem deze tools natuurlijk met een korreltje zout maar indien alle 3 van onderstaande tools negatief scoren of wanneer je twijfels hebt praat er dan zeker over met jouw website bouwer of een derde partij. 

  1. Google Pagespeed Insights (Hoe snel is jouw website)
  2. Woorank (Een gratis technische controle van jouw website, neem deze wel met een korreltje zout en staar je niet blind op de score.)
  3. Seo Site Checkup

Bonus: Maak gebruik van schema

bitsandbytes.be vertelt over het belang van data en gebruikt hiervoor een afbeelding met een illustratie van 'data' in led.

Wat is schema en waarom is het belangrijk? Schema is een vocabulaire om gestructureerde data toe te voegen aan jouw website en zo zoekmachines of liever zoekrobots slimmer te maken.

Gestructureerde watte?

Gestructureerde data of "Structured Data" is een manier om extra data op te geven voor jouw website. Zoekmachines komen op deze manier meer te weten over jouw website. Maar niet enkel over jouw website, ook over jouw bedrijf en de verbindingen tussen al jouw kanalen wanneer je hier optimaal gebruik van maakt.

Om een voorbeeld te geven van een eenvoudige vorm van structured data vertel ik het volgende verhaaltje.

Jonas heeft een lokaal restaurant "Bij Jonas" in Gent en heeft hiervoor een website laten bouwen. Jonas heeft ook enkele sociale media kanalen zoals Facebook, Instagram en Pinterest waar hij regelmatig updates op plaatst.

Standaard kunnen zoekmachines de link niet leggen tussen deze verschillende kanalen. Een zoekmachine zoals Google weet dus niet dat dat de verschillende sociale media kanalen iets te maken hebben met de website. Een zoekmachine weet op dit ogenblik ook niet wat "Bij Jonas" juist is. Hier komt structured data aan te pas.

Met structured data kan je alles op jouw website gaan omschrijven en aan elkaar gaan verbinden. Je kan bijvoorbeeld "Bij Jonas" gaan omschrijven als een bedrijf en nog meer in detail een restaurant, dit restaurant heeft een website maar dit restaurant heeft natuurlijk ook een adres en andere kanalen die hier aan verbonden zijn zoals Facebook, Instagram, enz.

Jonas zijn restaurant heeft ook openingsuren, ook dit kan je meegeven zodat zoekmachines ook weten wanneer "Bij Jonas" juist open is. De website bouwer van Jonas was slim en heeft ook de menukaart toegevoegd aan de website, ook deze kunnen we gaan verbinden. 

Op dit ogenblik weet een zoekrobots dus alles over "Bij Jonas". Ze weten dat "Bij Jonas" een restaurant is op het opgegeven adres. Ze weten wanneer "Bij Jonas" open is, wat er op het menu staat en nog veel meer. Op deze manier wordt dus je volledige onderneming opgenomen door zoekmachines / zoekrobots. TOP!

Dit heeft vele voordelen, de meest voorliggende? Je wordt beter gevonden. Maar ook voor personal assistants heeft dit een voordeel. Loop je in het hartje van Gent en ben je op zoek naar een plekje om iets te eten? Dan zoek je waarschijnlijk wel op "restaurant in de buurt" of iets dergelijks, vandaag de dag kan dat ook gewoon via smart assistants zoals de Google Assistant, Siri, Alexa, etc. Deze kunnen dan ook dankzij de structured data op jouw website meer te weten komen en zelfs voorstellen om het menu van "Bij Jonas" te openen op de website.

Ook wanneer je via Google gaat zoeken kan deze voorstellen om het menu te openen vanuit de zoekmachine of zelfs aangeven om een plekje te boeken mocht "Bij Jonas" dit al aanbieden. Zo ben je toch weer net iets meer in beeld en een stapje voor op jouw concurrent.

Een top website

Je hebt nu beslist een straffe website wanneer je rekening houdt met deze tips. Mocht je toch nog twijfelen of wil je toch jouw huidige website eens onder de loep laten nemen? Neem dan gerust contact met ons op. Wij doen alvast een gratis checkup van jouw website.