Hoe tel ik het aantal bezoekers op mijn website?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 7 mei 2019

Hoe tel ik het aantal bezoekers op mijn website?

Als je moeite doet voor een website, wil je natuurlijk weten of de inspanningen iets opleveren. Maar hoe meet je het succes van jouw site?

Vroeger had elke website een zichtbare teller. Deze vertelde zowel de nieuwe bezoeker als de eigenaar hoe succesvol de site was. Nu draaien de tellers op de achtergrond. Elke klik en actie van bezoekers op je site of webshop worden geregistreerd en geanalyseerd. Het levert je een schat aan informatie op waarmee je de website merkelijk kan verbeteren.

Google Analytics is de meest interessante teller voor zelfstandigen en kleine ondernemingen.

Wat is Google Analytics?

Google Analytics is de meest gekende tool om het verkeer op je website te meten. Deze dienst van ‘s werelds grootste zoekmachine verzamelt statistieken over je website en geeft deze gedetailleerd en overzichtelijk weer. Zo krijg je als beheerder van de website een duidelijk beeld van de populariteit en prestaties van je digitale kanalen.

Functies van Google Analytics?

Het dashboard van Google Analytics vertelt je precies hoe je website en/of webshop presteert. Het informeert je onder meer over:

  • Het aantal bezoekers dat de site trekt sinds de start van de meting met Google Analytics.
  • Het totaal aantal pagina’s dat bezoekers bekijken, ofwel de paginaweergave.
  • Het gemiddelde aantal bezoekers dat de website verlaat na één pagina, wat het bouncepercentage is.

Deze analysefunctie vertraagt je website niet, noch pleegt ze inbreuk op de privacy van je bezoekers en klanten. Daarom hoef je geen toestemming aan bezoekers te vragen via een cookiemelding. Wel moet je hen informeren met een cookie- en privacyverklaring.

In het artikel Welke key metrics vertellen hoe succesvol je website is? gaan we dieper in op wat Google Analytics meet.

Hoe start ik met deze gratis tool?

In enkele stappen maak je een account aan:

  1. Maak een nieuwe Analytics-account als je er nog geen hebt. Ga naar google.com/analytics.
  2. Vul gegevens in over je website.
  3. Plak de trackingcode van Google op je webpagina’s of link via een (Wordpress of Drupal) plug-in.

Wens je meer te leren over deze gratis tool? De handleiding Google Analytics gidst je verder. In de Google Analytics Academy kan je ook een online beginnerscursus volgen waarin de tool tot in detail uitgelegd wordt.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale