Hoe een goede SEO-structuur opzetten?

Thomas Van Loo - 13 september 2019

SEO structuur van de website

Google start zijn acties met het crawlen van een website. We moeten dus zorgen voor een structuur die voor Google makkelijk te crawlen is. Indien dit niet vlot verloopt, hebben overige SEO-ingrepen weinig zin. Hoe duidelijker de websitestructuur, hoe groter de kans dat Google de website vloeiend zal crawlen.

Het opzetten van een goede websitestructuur klinkt heel simpel, maar er worden wel degelijk nog heel wat fouten in gemaakt. Met dit artikel willen we aantonen dat een goede websitestructuur opzetten vrij logisch is. De beste methode om hieraan te beginnen, zijn post-it's maken per pagina op de website. Indien de website daarvoor te groot is, beperk je dit tot de categorieën van de website. Het doel hiervan is om een bepaalde hiërarchie in je website te herkennen. 

 

Voorbeeld van een blog op de website:

  1. De website
  2. De blog
  3. De categorieën van de blog
  4. Het blogartikel zelf 

 

Een logische URL-structuur uiteenzetten

We gebruiken het voorbeeld van hierboven voor de URL-structuur. De blog krijgt onderstaande URL's:

  1. domeinnaam.be
  2. domeinnaam.be/blog
  3. domeinnaam.be/blog/categorie
  4. domeinnaam.be/blog/categorie/blogartikel

Op dergelijke structuur bestaan er uiteraard enkele uitzonderingen. Wanneer een blogartikel toegewezen kan worden aan verschillende categorieën, lossen we dit op als volgt: domeinnaam.be/blog/blogartikel

 

Hoe valt te controleren of de websitestructuur goed in elkaar steekt?

  1. Kijk of er door Google sitelinks worden gemaakt
  2. Zorg ervoor dat de URL's die uit meerdere niveau's bestaan, afbreekbaar zijn. Dit wil zeggen dat alles na de slash weg kan. De verschillende delen van de URL mogen dus niet naar een 404 verwijzen.

Zorg dus voor een logische opbouw van de structuur in je website. Dit is naast interessant voor Google, ook gemakkelijker om zelf zaken terug te vinden op jouw website. 

 

Thomas Van Loo

Thomas inschakelen voor je zaak?