Het meest bekende platform voor het bijhouden van websitebezoekers is Google Analytics, maar zo heeft Facebook ook een eigen platform dat je kan gebruiken. Over de ups en downs hebben we het dadelijk wel.

 

Het nut van informatie

 

Informatie, of met andere woorden data omgezet naar nuttige informatie: dat is wat er wordt gedaan als je de cijfers van je websitebezoekers bijhoudt. Maar je kunt nog veel meer bijhouden, zoals land, stad, leeftijdscategorie, ... En dat is even belangrijk als je website zelf. Met deze informatie kun je namelijk doelgerichter adverteren, kortingen geven op bepaalde producten en nog veel meer. Bijhouden van waar de bezoekers werden doorverwezen naar je website is dan weer handig om te kijken waar je populariteit hoger ligt.

 

Webshops

 

Met het verzamelen van gegevens kun je aan je gebruikers en toekomstige klanten gepersonaliseerde reclame sturen. Bijvoorbeeld: er komt iemand naar je webshop om te zoeken naar kersttruien, maar hij koopt uiteindelijk niets. Met de verzamelde informatie kan je naar de bezoeker een mail sturen met een kortingscode voor een selectie aan kersttruien. Ook kun je zo je advertenties aanpassen aan de gebruikers, voorgestelde producten tonen en nog veel meer.

 

Google, Facebook of zelf iets laten ontwikkelen

 

Welk platform je gebruikt, hangt helemaal af van wat je verlangt en wenst te doen met de gegevens. Je kan 1 platform kiezen, of alle 3. Bij Google Analytics is het gemakkelijk om dit te koppelen aan je Google AdSense om je advertenties op andere websites en de Google zoekmachine aan te passen aan je bezoekers. Via Facebook is het dan weer gemakkelijk om bij te houden vanwaar je bezoekers zijn doorverwezen in Facebook en om je advertenties binnen Facebook en Instagram te personaliseren. Het nadeel van Facebook is dat het minder gegevens dan Google Analytics bijhoudt.
Als laatste optie kan je zelf een applicatie laten ontwikkelen. Voor grote ondernemingen zal dit zeker van toepassing zijn. Zo kun je alles aanpassen aan de noden van de onderneming en bijhouden wat je precies wil weten, maar het zal ook zijn beperkingen hebben.

 

Wat met de privacy?

 

Dit ligt altijd wat lastiger, mensen zijn zeer gebonden aan hun privacy en dat moet je respecteren. In je privacybeleid moet altijd vastgelegd zijn welke gegevens je precies verzamelt, hoe je deze gebruikt en wie daar inzicht in heeft. Ook heeft elke gebruiker het recht om te vragen zijn of haar gegevens te verwijderen.

 

Maar het bijhouden van gegevens is zeker een aanrader en tegenwoordig bijna een must. Dus doe je dit nog niet, start er dan zo snel mogelijk mee.