Paginatitel

Elke pagina in Wordpress heeft een naam. Die wordt ook in de zoekresultaten getoond. Het is de blauwe link waarop bezoekers kunnen klikken.

Vaak is het een goed idee om deze titel manueel aan te passen. Waarom? Omdat dit een invloed heeft op de kans dat iemand jouw resultaat aanklikt. Spreekt de titel niet aan, dan gaan potentiële klanten waarschijnlijk naar een concurrent.

Zie de paginatitel dus als een soort van gratis advertentie. Zorg dat ze mensen aanspreekt en doet klikken.

Stel dat we grasmachines verkopen. Dan ziet de standaard paginatitel van onze elektrische modellen er als volgt uit: 

Elektrische grasmachines - Webshop 

Niet slecht, maar het kan beter. Laten we bijvoorbeeld ons grote aanbod in de verf zetten: 

Elektrische grasmachine kopen? Kies uit 30+ modellen - Webshop

Deze titel valt meer op en speelt in op het feit dat consumenten een grasmachine willen kopen en ze hier een ruime keuze hebben.

Wil je zelf jouw paginatitel aanpassen in Wordpress? Installeer dan de Yoast SEO plugin. Hierdoor verschijnt er onderaan elke pagina een nieuw kadertje waar je de snippetvertoning kan aanpassen.

 

Meta description

Via de Yoast SEO plug-in pas je niet alleen de paginatitel aan, maar ook de meta description. Dat is de grijze omschrijving die in de zoekresultaten wordt getoond.

Hier opnieuw hetzelfde verhaal: zorg dat de omschrijving mogelijke bezoekers aanspreekt en ze overtuigt om jouw website te bezoeken.

Vul je deze omschrijving niet in? Dan stelt Google zelf eentje samen. Dat heeft niet altijd het gewenste effect.

 

Afbeeldingen

Ook afbeeldingen leveren bezoekers op. Zeker wanneer je ‘visuele’ producten verkoopt, zoals kleding, meubels en decoratie. 

Er zijn verschillende manieren om afbeeldingen te optimaliseren voor zoekmachines:

  • Geef ze een beschrijvende bestandsnaam. Dus niet DSC123.jpg, maar chesterfield-sofa.jpg.
  • Vul een alt-omschrijving in wanneer je afbeeldingen oplaadt. Hierin vertel je meer over de inhoud van de foto, bijvoorbeeld ‘rood halflang kleedje met parels’.
  • Haal je afbeelding door tinypng.com om de bestandsgrootte te verkleinen.

 

Laadsnelheid

Geduld is een schone deugd. Maar niet online. Bezoekers willen dat jouw website zo snel mogelijk laadt. Dat geldt ook voor zoekmachines. Want erg trage pagina’s zullen minder goed presteren in de zoekresultaten.

Gelukkig zijn er verschillende technieken om Wordpress te versnellen, zoals:

  • De installatie van een cache plug-in
  • Het optimaliseren van HTML, CSS en JS-bestanden
  • Een goede hostingmaatschappij in België of een buurland kiezen
  • De bestandsgrootte van afbeeldingen optimaliseren via tinypng.com

 

Mobiele gebruikers

Heb je een vrij oude Wordpressinstallatie? Dan is het de moeite waard om de mobile friendliness van jouw site te controleren. Want oudere ontwerpen zijn niet altijd aangepast voor smartphones en tablets.

Geeft bovenstaande test een negatief resultaat, dan investeer je best in een nieuwe Wordpresstemplate die wel een responsive design heeft. Dit wil zeggen dat de site zich aanpast op basis van de schermgrootte. Zo is alles perfect leesbaar - of je nu een smartphone of laptop gebruikt.

Een goede mobiele bruikbaarheid is belangrijker dan ooit. Want tegenwoordig gebruikt meer dan de helft van alle bezoekers een mobiel toestel. Is jouw site niet geoptimaliseerd, dan is de kans groot dat je die bezoekers kwijtraakt. 

 

XML-sitemap

Een XML-sitemap geeft zoekmachines een overzicht van alle pagina’s die in een website zitten. Op deze manier missen ze zeker geen belangrijke info.

Je kan manueel zo’n XML-sitemap aanmaken. Maar dat gaat veel sneller met een Wordpress plug-in. Heb je al de Yoast SEO plug-in geïnstalleerd voor het eerste puntje uit dit artikel? Dan hoef je geen aparte XML-sitemap plug-in te installeren, want Yoast neemt dit voor zijn rekening.