1. Ken je doelgroep

Wil je opvallen in de massa? Dan moet je weten wie je doelgroep is. Logisch, maar toch vaak vergeten. Want natuurlijk kan iedereen een potentiële klant. En toch kies je best een paar groepen uit waarop je je focust. Zijn dan oudere mensen? Jonge ouders? Mannen of vrouwen? B2B of particulieren? Regionale klanten of mensen verspreid over heel Vlaanderen? Als je een duidelijk beeld hebt van je hoofddoelgroep, kan je ook je taal aanpassen.

 

2. Kies de juiste toon

Oké, je hebt beslist tot wie je je wil richten. Tijd voor de volgende stap: spreek de juiste taal. Die van je doelgroep, bedoel ik dan. Zeg je 'u' of 'je'? Kies je voor buzz words omdat je even hip en trendy wil overkomen als de jongeren die op je site terechtkomen? Of hou je het wat afstandelijker? De tone of voice bepaalt in welk mate websitebezoekers zich aangesproken voelen én zich willen associëren met je merk, dienst of product.
Let op: de toon moet ook passen bij het imago van je onderneming: de visie of missie.

 

3. Check de websites van de concullega's

Niks zo interessant als websites van concurrerende bedrijven, zeker als ze veel bezoekers trekken. Welke woorden gebruiken ze? Hoe is hun website opgebouwd? Is alles duidelijk? Welke verschillen of gelijkenissen zijn er met jouw producten of dienstverlening? Maak een korte analyse en laat je inspireren.

 

4. Schrijf je website voor bezoekers, niet voor jezelf

Websites zijn de digitale vitrine van je onderneming: zijn ze interessant voor een passant, dan blijft die staan om te kijken en komt hij binnen. Dé reden waarom websitebezoekers rondneuzen op je website, is omdat ze een oplossing vinden voor hun probleem, een antwoord op hun vraag. Daarom moet je site zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Wie langskomt moet er gemakkelijk zijn weg vinden.

 

5. Word vrienden met Google

De meeste zoekresultaten gebeuren met Google. Dus wil je natuurlijk ook gemakkelijk via die weg gevonden worden. Dat kan door de juiste keywords te gebruiken. Want Google is er voor haar gebruikers en zal resultaten tonen die het best aansluiten bij de behoefte van een zoeker. Heb jij alles in huis om die behoefte te vervullen (m.a.w. kan jij een probleem oplossen voor een potentiële klant), dan moet je dat duidelijk maken aan Google. En dat kan door de juiste woorden in je tekst te gebruiken.

 

Zo. Daarmee kan je aan de slag. En vind je dit allemaal te ingewikkeld of heb je er de tijd niet voor? Dan schakel je best een copywriter in. Ik schrijf graag jouw teksten! Lees meer op www.adastra-storytelling.be