De push naar Ecommerce was nog nooit zo sterk als nu. Mensen kunnen niet anders dan zaken online kopen, zorg dan ook dat je als lokaal bedrijf deze oplossing aanbiedt.
Elke dag dat je wacht is een verloren dag. Een dag extra dat klanten overstappen naar een concurrent of een andere oplossing zoeken. Daarom is “time to market” nu het aller belangrijkste.

STAP 1 - MVP

Ga voor een zeer basic webshop en kies voor een Minimum Viable Product (MVP). Jouw MVP webshop hoeft niet te veel toeters en bellen te hebben:

  • Een homepage met de algemene informatie over verzend- of leveringskosten en een overzicht van productcategorieën
  • Een product listing pagina met de producten van die categorie. Eventueel kan je hier nog verdelen in subcategorieën.
  • Een product pagina met 1 afbeelding, prijs, korte beschrijving en Call To Action (CTA)
  • Een cart page met het overzicht van de bestelling
  • Een checkout waar de klant zijn gegevens kan invullen en kan afrekenen.

Heb je heel veel producten in je aanbod, kies dan voor de top 20 waarvan jij denkt dat er de meeste vraag is en zorg dat deze al te bestellen zijn.

Algemene regel: functionaliteit boven schoonheid. Ga vooral voor een shop die handig is in gebruik. Zorg dat relevante info en CTA’s direct zichtbaar zijn zonder dat de klant moet gaan scrollen. Vergeet ook niet je contact gegevens duidelijk te vermelden in de footer.

Je basic webshop staat online en klanten kunnen bestellen. De belangrijkste stap is genomen.
Deze stap kan je in principe in een 3 tal dagen realiseren.
De exacte duurtijd zal afhangen van het goedkeuren van je rekeninggegevens bij een online payment provider. Als je er voor kiest om af te rekenen aan de deur en niet online, dan kan dit zelfs sneller.

STAP 2 - UITBREIDING

Nu je basic webshop opstaat kan je gaan denken aan verbeteringen:

  • Zet de rest van je producten online
  • Voeg meer afbeeldingen en teksten toe aan je producten
  • Installeer een analytics pakket
  • Voeg inschrijving op je nieuwsbrief toe

Voeg meer relevante informatie toe zodat je bezoekers sneller geneigd zijn om jouw producten aan te kopen. Dit zijn zowel beschrijvende teksten als foto’s.

Nu je veel online bezoekers krijgt, kan dit een schat aan informatie zijn. Dankzij een analytics pakket registreer je waar je bezoekers precies op klikken.

Nieuwe bezoekers die anders niet op je websit zouden komen, betekent ook nieuwe kansen om je mailinglist uit te breiden of op te starten. 

STAP 3 - OPTIMALISATIE

  • Verbeter de user experience van je webshop
  • Verbeter je achterliggende processen

Met het geïnstalleerde analyse pakket dat de voorbije weken data heeft verzameld kan je nu aan de slag. Vergelijk de verkoopdata met de bezoekers data. Zijn er categorieën of producten die veel bezoekers krijgen maar weinig verkopen hebben? Ga dan op de pagina’s kijken wat je kan doen om dit te verbeteren. Is er misschien ontbrekende of onduidelijke informatie? Of pas de volgorde van je categorieën op de homepage aan zodat belangrijke categorieën meer zichtbaarheid krijgen.

Met het oog om snel een webshop te hebben zijn er bepaalde keuzes gemaakt. Nu je webshop al enkele weken draait en je meer tijd hebt om te vergelijken kan het zijn dat op lange termijn andere payment providers of verzend diensten beter passen.

PLATFORMEN & HANDIGE TOOLS

Als je voor een MVP webshop gaat kan je best een out of the box oplossingen nemen.

Webshops

Lightspeed, Shopify of WooCommerce. Bij Lightspeed en Shopify betaal je een vast bedrag per maand. Vooral Shopify is heel gebruiksvriendelijk. Ben je zelf een beetje technisch aangelegd, dan kan je voor WooCommerce kiezen, dit is de gratis eCom uitbreiding van WordPress.

Betaling

Voor grote ondernemingen zijn de klassiekere partijen Ingenico en Adyen. Als kleine KMO die een MVP webshop bouwt zijn deze partners waarschijnlijk te duur. Daarom raden wij Mollie aan. Bij Mollie betaal je enkel een fee per verkoop en heb je dus geen vaste kosten.

Verzending

Bpost heeft integraties met de meeste webshop platformen maar onze voorkeur gaat uit om te integreren met SendCloud. Via SendCloud kan je vervolgens zelf kiezen welke partij je inschakeld om jouw verzendingen uit te voeren. Je orders komen automatisch binnen in het platform en jij kan de verzendlabels afdrukken en op je pakjes plakken. Bij SendCloud betaal je ook enkel per verzonden pakket, dus geen vaste kosten. Een extra voordeel is dat zij ook een retour platform aanbieden dat je klanten kunnen gebruiken als ze een pakje willen terugsturen.

BEGELEIDING

Als je dit allemaal zelf moet uitzoeken gaat er waarschijnlijk veel tijd verloren. Daarom is het een goede keuze om een partij in te schakelen die ervaring heeft en het werk voor jou kan doen. Doordat je hiermee kostbare tijd wint heeft een goede begeleiding zich direct terugbetaald.

Bij Opticx.be houden we ons bezig met het begeleiden van bedrijven in hun Ecommerce avontuur. Wij deden ervaring op bij grote bedrijven zoals BNPPF, JBC en BOSE. Maar ook KMO’s helpen wij graag op weg naar een ideale online oplossing.

Voor een gratis vrijblijvend advies kan je terecht bij pieter@opticx.be.

Succes!