Wist je dat het # teken afkomstig is van de gewichtsaanduiding "Libra Pondo", waarbij lb de afkorting was? Er werd een lijntje door de bovenkant van de letters getrokken om verwarring met het cijfer 1 te voorkomen. Later is het teken teruggekomen als # op de telefoons waarbij een vroege versie in Europa onder een hoek van 90° werd gedrukt. Vandaag gebruiken bijna alle toestellen de versie onder een hoek van 80° en wordt het # teken meer dan ooit gebruikt.

 

Door het teken voor een kernwoord te zetten in social mediaberichten op Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ... kunnen andere gebruikers gemakkelijk je post terugvinden samen met alle andere gerelateerde posts. Deze woorden worden dan aanklikbaar. Wanneer je het woord dan aanklikt krijg je alles te zien wat over dat onderwerp al eerder verscheen (ook indien de inhoud afkomstig is van mensen die je niet volgt). Bekijk het als een index in een kookboek. Als je zoekt op #pizza zal je alle berichten over pizza terugvinden. Wil je, bijvoorbeeld, weten wat er al over het onderwerp #chocolade geschreven is op Facebook, hoef je gewoon op het woord te klikken. Hashtags verbinden dus mensen met dezelfde interesses.

 

Je kan hashtags ook volgen om de vinger aan de pols te houden en te weten te komen wat er over bepaalde onderwerpen allemaal verschijnt. Berichten met die hashtag zullen dan in jouw nieuwsoverzicht verschijnen.

 

Een belangrijk voordeel is dat je door het gebruik van hahtags op sociale media je berichtbereik aanzienlijk kan vergroten. Je bereikt immers niet alleen mensen uit je eigen netwerk, maar ook de mensen die die bepaalde hashtags volgen omdat ze interesse hebben in dat bepaald onderwerp. Hoe populairder de hashtag, hoe groter het bereik.

 

Populaire hahtags zijn onder andere: #fun, #tgif, #work, #tbt, #love, #happy, #follow, #friends, #motivation, #inspiration

 

Gebruik echter enkel hashtags die bij je bericht passen. #Tiptuesday #Tipoftheday #socialmedia

 

Hou er ook rekening mee dat je niet enkel populaire hashtags gebruikt, want die worden door vélen gebruikt en dan is de kans eerder klein dat jouw bericht het haalt in het nieuwsoverzicht van anderen en is jouw bereik dus juist niet groter. Maak een mooie mix van populaire en niche hashtags. Kijk ook eens welke hashtags jouw concurrenten gebruiken.

 

Oh ja, graag geef ik nog een belangrijke tip mee: op Instagram kan je tot wel 30 hashtags toevoegen aan jouw bericht. Gebruik die ook. Niet alle 30, want dan kan je als spammer beschouwt worden, maar toch tenminste 20. Een 22tal relevante hashtags is perfect.