De consument kan anno 2019 perfect met de term SoLoMo worden samengevat: sociaal, lokaal en mobiel. Mobiele technologie én sociale media hebben daarin een doorslaggevende rol gespeeld: we kunnen nu overal informatie vinden die we op dat eigenste moment nodig hebben. Tegelijk zijn we steeds meer actief op diverse sociale media, we ventileren er onze mening en kunnen zo veel andere mensen beïnvloeden.

 

Daarom kan je als onderneming niet anders dan het communicatiebeleid af te stemmen op die almaar groter wordende groep. En laat ons wel wezen: het volstaat níét om daar gewoon een stevige zak geld tegenaan te gooien. Je moet ook de hele bedrijfsstructuur bijsturen, om de kracht van die sociale media optimaal te benutten, én de volledige onderneming bewustmaken van de belangrijke rol ervan.

 

1. Zet in op social care

Toon als onderneming niet alleen dat je aanwezig bent op sociale media, overtuig de (potentiële) klant er ook van dat je echt om hem geeft. Dat je naar hem luistert, met hem rekening houdt en hem via alle mogelijke kanalen wil bedienen.

 

Social care houdt in dat je op de sociale media als het ware een helpdesk beschikbaar stelt, die klachten snel detecteert, bespreekt en oplost. En vergeet daarbij niet dat de gebruikers van verschillende sociale media verschillende reactiesnelheden verwachten. Wie iets op Facebook post, aanvaardt nog dat er binnen twee uur wordt gereageerd. Op Twitter verwacht men bijna live een reactie: wie daar pas na een kwartier reageert, maakt doorgaans geen al te beste beurt.

 

2. Communiceer zeker ook op Facebook

Ruim 6,2 miljoen Belgen hadden eind 2016 een Facebookaccount, die ze minstens één keer per maand gebruikten. En in juni 2017 kondigde Facebook aan dat het aantal gebruikers wereldwijd de kaap van 2 miljard had bereikt. Met andere woorden: Facebook is uitgegroeid tot een dominant massamedium, waar je niet langer omheen kunt. Wie een socialemediastrategie uitwerkt zonder Facebook, wordt al bij voorbaat uitgerangeerd.

 

Bovendien is het nagenoeg onmogelijk geworden om als onderneming jouw berichten te laten opvallen zonder echt in Facebookadvertenties te investeren. Alleen wie adverteert, zal zijn posts prominent zien opduiken op de Facebookpagina’s.

 

3. Targeten is de boodschap

Wanneer je als merk de consument wil bereiken, moet je de juiste strategie hanteren: targeten, adverteren en relevante content brengen. Het is zinloos om zwaar te investeren in goede content als je die vervolgens fout plaatst of daarmee op de verkeerde doelgroep mikt.

 

Een geslaagde socialemediastrategie zal altijd een juiste mix van verschillende componenten omvatten: relevante content voor het beoogde doelpubliek, gekoppeld aan de analyse van de juiste boodschap op het juiste kanaal en op het juiste moment.

 

4. Ga op zoek naar ambassadeurs

Dankzij digitale advertenties en sociale media kan je veel vlotter jouw doelpubliek filteren, net tot je een groep bereikt waarvan een zeer groot deel geïnteresseerd kan zijn in wat je te bieden hebt.

 

Door deze gerichte aanpak krijg je er op termijn wellicht niet alleen fans of volgers bij, maar ook echte ambassadeurs. Die zijn een stuk waardevoller dan passieve volgers. Ambassadeurs promoten jouw merk actief door jouw advertenties te delen. Hun belang neemt dus ook toe naarmate je zelf minder aanwezig bent op de sociale media. Maar besef wel: sociale ambassadeurs renderen vooral bij sterke sociale merken. Investeren in sociale media is dus altijd een must.

 

5. Ga voldoende strategisch te werk

Sociale media zijn geen speeltuin, maar een van de strategische wapens die een organisatie moet inzetten om het verschil te maken met de concurrentie en om een toegevoegde waarde te kunnen realiseren. Vrijblijvendheid is dus uit den boze: alles begint met een duidelijke strategie, duidelijke KPI’s en duidelijke doelstellingen. Sociale media maken anno 2019 inherent deel uit van de bedrijfsvoering en moeten dus ook perfect afgestemd zijn op die bedrijfsstrategie en -doelstellingen.