Het is niet eenvoudig om elke week tijd te maken voor Facebook, Instagram, Twitter en co. Maar wat als je minder lang nodig zou hebben om je sociale media te beheren? Dan heb je meer tijd over om leuke posts te bedenken, uiteraard.

Net dat is de meerwaarde van social media management programma’s zoals Hootsuite, waarin je al je sociale media tegelijk beheert. Ze besparen je tijd en maken het je gemakkelijker.

Wat je erbij wint

  1. In één oogopslag zie je in het dashboard een overzicht van de activiteit op je sociale media: likes, reacties, posts waarin je vermeld wordt, berichten, … 
  2. Je kan ook vanuit dat ene dashboard actief zijn op alle sociale netwerken en reageren op relevante berichten.
  3. Je werkt aan je posts wanneer het jou uitkomt, bijvoorbeeld als het rustig is in je zaak.
  4. Publicatie plan je op voorhand in, en dat voor verschillende kanalen tegelijk. Zo blijven je posts ook als je het razend druk hebt nog vlotjes verschijnen.
  5. Je verzamelt cijfers over je posts. Zo zie je bijvoorbeeld welke post het populairst is, wanneer je publiek online is en welke topics goed werken.
  6. Je medewerkers kunnen actief zijn onder jouw naam en bedrijf, met behoud van controle.

Ken je Hootsuite al?

De populairste social media management tool is Hootsuite. Hiermee plaats je gemakkelijker berichten, foto’s en filmpjes op de bekendste sociale media: Facebook, Twitter, Instagram, YouTube, LinkedIn en Google+.

En dat allemaal vanuit één dashboard, dus je hoeft niet meer in te loggen bij de sociale media zelf. 

Hoe starten met Hootsuite?

Maak een gratis account aan op Hootsuite.com. Het onderstaande filmpje legt uit hoe het werkt.

 

Tip: Hootsuite biedt gratis interessante sociale media-opleidingen aan. Je vindt de instructievideo’s onder ‘Education’. Hootsuite Dashboard fundamentals is bijvoorbeeld een aanrader voor wie met Hootsuite start.

4 gelijkaardige programma’s

Natuurlijk is er meer dan alleen Hootsuite. Misschien past een van deze populaire alternatieven beter bij jouw noden:

  • Bufferapp om berichten op voorhand te plannen.
  • Sprout Social om met je klanten te spreken vanuit verschillende sociale netwerken.
  • Socialoomph is veruit het eenvoudigst in gebruik.
  • Tweetdeck is een handig dashboard voor wie meerdere accounts beheert op Twitter.