Hoe podcasten als kleine ondernemer?

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 22 augustus 2019

Hoe podcasten als kleine ondernemer?

Video is duur. Teksten schrijven is moeilijk. Foto’s worden al in overvloed gedeeld. Wat denk je van een meer unieke manier om een publiek te bereiken? Start met een podcast.

Ondernemer Raf heeft intussen 51 podcasts online staan. Elke aflevering lokt 1000 tot 2000 luisteraars. “Ik verwachtte nooit een direct effect op mijn zaak”, zegt storyteller Raf Stevens. “Wel merk ik nu dat sommige mensen zich voor een workshop inschrijven nadat ze een tijdje mijn Story Club-podcasts hebben beluisterd.”

Wat is een podcast?

Een podcast is een audio-reportage of -interview dat aangeboden wordt via websites en podcast-apps op ieders smartphone. Het geluidsbestand is een mp3-file. Een podcastreeks verzamelt alle podcasts van één maker of rond één thema. Mensen abonneren zich gratis op de kanalen die ze leuk of interessant vinden. Ze kiezen zelf wanneer ze welke reportage beluisteren, bijvoorbeeld in de wagen, op de trein, in de wachtzaal… Dit kan ook offline.

Waarom is het belangrijk voor jou?

In Nederland delen al heel wat ondernemers hun passie via een podcast. In België spotten we enkel Raf Stevens, Karina Urbina en Greet Bunnens en Vuile Lakens-experten Anaïs Van Ertvelde en Heleen Debruyne. Er ligt dus nog een mooi terrein braak. Een podcast is een mooie en unieke manier om je als ondernemer en zelfstandige te laten zien. Wie interessante mp3’s deelt, bouwt een reputatie en een community op. Hij of zij intrigeert mensen en wint klanten. Opgelet! Promoot geen producten via een podcast. Push niet, want mensen abonneren zich niet op promopraatjes. Ze willen leren en groeien via interessante gesprekken en reportages.

Wat brengt het jou op?

Raf begon niet met zijn podcast om klanten te winnen en zijn zaak beter te laten draaien. Hij wilde enkel verhalen delen. “Wel merk ik dat nieuwe klanten vaak al een tijdje naar mijn podcast luisterden. Ze werden geboeid door mijn aanpak en persoon. Ze voelden mijn passie en begonnen zich af te vragen: ‘Wie is Raf?’ Ze bezochten mijn website… en boekten een workshop.”

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale