3 redenen waarom een blog een meerwaarde is voor jouw bedrijf

Jessica Van Humbeeck - 4 september 2019

Blogging, Photo by Anete Lūsiņa on Unsplash

Met een blog kun jij het verschil maken ten opzichte van jouw concurrrenten, want face it: van copywriters alleen al zijn er 13 in een dozijn. En dat geldt tegenwoordig voor heel wat sectoren. Ok, dat is fijn, maar dat kan toch ook via sociale media en andere kanalen, hoor ik je denken. Maar waarom dan echt bloggen?

Een blog versterkt niet alleen je merk, je versterkt er ook je rol als expert in je vak mee. 

 

Klanten, of het nu bedrijven of particulieren zijn, zijn op zoek naar informatie voor ze kopen. Alles wordt eerst uitgebreid opgezocht. Dit is niets nieuws, maar vandaag is het niet meer weg te denken uit je marketingplan. Hoe kan je informatie beter delen dan in een blog? Kijk maar naar ons, wij delen wekelijks digitale marketingtips tijdens onze blog. Thee met een Verhaal vertelt je meer over de ingrediënten van de thee en waarom bepaalde thee goed is. Ook dat is een sterke. Een andere klant promoot telewerk, hoe kan dat een meerwaarde zijn voor de werkgever? Je moest eens weten hoe groot die meerwaarde kan zijn. Die dingen deelt ze in haar blog.

 

Uit recent onderzoek is gebleken dat 85% van de bedrijven die op een regelmatige tijdstippen blogt, daar ook effectief meer klanten uithaalt. Meer dan voldoende klanten, volgens hen, om die blog strategie aan te houden. 

 

Gebruik de blog om te laten zien wie je bent, hoe je werkt, wat de visie achter je producten of diensten is, en vooral, zorg ervoor dat je je potentiële klanten iets bijleert. Daarnaast is het ook een goede manier om je bedrijf wat persoonlijker te maken. Mensen kopen liever bij iemand (waarvan ze het gevoel hebben dat ze hem of haar kennen), dan van een bedrijf. Wie weet word je wel gebeld door (lokale) media als een bepaald onderwerp gelinkt aan je business in het nieuws komt, allemaal dankzij jouw blog.

 

Met een blog creëer je interactie met je community en word je beter gevonden door zoekmachines

 

Onderschat de kracht van het organisch bereik niet. Natuurlijk is het zeker geen slecht idee om budget te spenderen aan onlineadvertenties (Facebook, Google, LinkedIn), maar we mogen dat organische bereik niet vergeten. Als je blogs interessant genoeg zijn, en je deelt ze op sociale media, dan zullen deze ook verder worden gedeeld…en op hun beurt nog meer mensen bereiken, die opnieuw zullen delen... You see what I mean? 

 

Tip: verwerk wel gericht je zoekwoorden (SEO) in je blogberichten, zodat je mooie woorden niet verloren gaan in de Google-oceaan. 

 

Met een sterke blog, waarmee je dat stapje verder durft te gaan, kan je ook bepaalde trends en ideeën aankaarten binnen je sector. Geef gerust je eigen mening, wel steeds onderbouwd, en vraag naar de mening van je volgers. Zij zullen er maar al te graag op reageren en de bal is weer aan het rollen.

 

Denk strategisch na over je blog, en krijg meer sales leads, zonder er geld in te pompen. 

 

Kies strategisch onderwerpen voor je blog. Waar is je doelgroep naar op zoek? Welke behoefte kun je vervullen met jouw bedrijf, jouw product of jouw dienst. Thee met een Verhaal maakt bijvoorbeeld recepten met hun theesoorten. Zij blijven daarin niet vaag, maar kiezen een specifieke thee uit hun assortiment om dat recept te gaan maken. En dat zet mensen aan tot kopen. Een vriendin, met coachingpraktijk waar ze eveneens essentiële oliën en bloesems verkoopt, speelt in op de periode van het jaar waarin meer mensen stress hebben of ziek zijn. Een behoefte creëren of mensen een behoefte laten inzien. 

 

Hoe zet je nu een blogstrategie op? Dat is eentje voor een volgende blogpost. De enige manier om er voordeel uit te halen, is overgaan tot actie. Maak die blog of laat die blog maken. 

Jessica Van Humbeeck

Jessica inschakelen voor je zaak?