“Ja, je mag actieve klanten mailen”, bevestigt hij. “Maar je mag niet zomaar alles sturen.”

Klanten ontvangen graag informatie

“Je mag klanten zeker informeren over vakantiedagen, producten en diensten en over je bedrijf. Hoe meer waarde je er voor hen in steekt, hoe liever ze deze ontvangen. Commerciële mailings over totaal andere activiteiten of organisaties zijn uit den boze.”

Twijfel je of een bepaalde mailing past? Herman raadt aan om telkens deze vraag te stellen: “Verwacht de klant de e-mail die jij gaat sturen? Indien ja, dan is het prima. Bijvoorbeeld een bandencentrale die laat weten dat het tijd is om banden te vervangen of een speelgoedwinkel die contact opneemt omdat jouw dochter gewonnen heeft met de kleurwedstrijd.”

Gebruik je gezond verstand. Vraag je af of je contactpersoon de mail verwacht. Zo ja, dan is er geen probleem.

“Gebruik je gezond verstand als je twijfelt. De bandencentrale moet niet plots reclame beginnen maken voor het nieuwe zwembadbedrijf van de zaakvoerder. Of de speelgoedwinkel mag jou niet de weekpromoties mailen enkel omdat je kind aan een wedstrijd deelnam.”

Altijd toestemming van eigen klanten

Cruciaal is dat je de toestemming hebt van degene die de mailings ontvangt. Een klant geeft stilzwijgend toestemming. “Eigen, actieve klanten mag je mailings sturen. En die vinden het best waardevol om geïnformeerd te worden of aanbiedingen te ontvangen.”

Professionele e-mailmarketing kan ook in dit GDPR-tijdperk jouw merk en omzet versterken als je relevante en waardevolle mailings verstuurt. Voordelen voor je klanten doen lezen en klikken. Wil je meer of andere mailings sturen? Dan vraag je eerst toestemming.

Vraag geen bevestiging bij huidige contacten

Vandaag zitten heel wat kmo’s in de problemen met deze toestemming. “Tijdens de GDPR-hype vroegen velen de toestemming van de contacten in hun adressenlijst”, weet Herman. “‘Mogen we jou in de toekomst op de hoogte houden van producten en services?’, vroegen ze in een mail. Helaas kregen de meesten weinig antwoorden, omdat mensen dit soort mails aan zich voorbij laten gaan.”

Het probleem is dat ze vervolgens niemand mogen mailen die geen toestemming gaf. Ook de vele mensen die niet antwoordden, moesten geschrapt worden. “Iemand vroeg me of die niet opnieuw zijn volledige 5.000 contactpersonen mocht mailen, in plaats van enkel de 200 die hun toestemming gaven. Ik moest hem teleurstellen. Dat mag hij niet.

Vraag daarom geen toestemming aan je klanten. Beter is hen in de mailinglijst houden en een optie voorzien waarmee ze zich gemakkelijk kunnen uitschrijven.”

Meer details over de huidige stand van GDPR-zaken lees je in het artikel GDPR anno 2019. Bekijk ook deze miniserie met Herman Maes over GDPR.