Via een webinar geef je online een presentatie voor je doelpubliek. Je brengt een gesprek op gang, verzamelt leads en creëert engagement.

Het grote voordeel is dat webinars zorgen voor een directe interactie met je klanten en geïnteresseerden. Je laat jezelf zien en horen. Je beantwoordt hun vragen. Of je stelt je product voor … en leert hen (beter) kennen. Meer voordelen ontdek je in het artikel 7 redenen om een webinar of Facebook Live te organiseren.

Bepaal jouw doel

Tweederde van de B2B-bedrijven organiseerde al webinars. 66% van de marketeers vond deze effectief, blijkt uit onderzoek van Content Marketing Institute. Om te ontdekken of het webinar jouw zaak versterkt, bepaal je op voorhand je doel. Wil je bijvoorbeeld leads verzamelen, je producten voorstellen, vragen beantwoorden, …

38% van de mensen die een webinar bijwonen, voelt zich meer geëngageerd na het bekijken van interessante en relevante boodschappen. Dat wil zeggen dat ze doorklikken naar de website, een nieuwe nieuwsbrief lezen, een post op Facebook liken, …

Kies het type webinar

Je hebt heel wat mogelijkheden. We onderscheiden 3 types webinars, al mag je ook mengen:

Type 1. Expertise delen

Jij of één van jouw medewerkers is de expert die zijn of haar kennis deelt. Ook een interview met een gezaghebbende expert in jouw sector lokt gegarandeerd kijkers.

Type 2. Vraag & antwoord

Een interactief webinar is ideaal voor bedrijven die vaak dezelfde vragen van hun klanten krijgen. Trouwens, elk webinar mag je afsluiten met een Q&A. 92% van de deelnemers kijkt zelfs uit naar een dergelijk vragenrondje.

Type 3. Presentatie-webinar

Je presenteert jouw product of dienst aan wie er kennis mee wil maken. Interessant voor nieuwigheden en complexere B2B-producten.

Bereid je grondig voor

Een sterk webinar vraagt om een grondige voorbereiding:

  • Beperk je focus. Verdeel een ruim onderwerp in meerdere niche-webinars.
  • Kies een sexy titel die barst van enthousiasme en antwoorden geeft op wat jouw publiek wil weten.
  • Werk op voorhand het scenario uit. Mail de vragen naar je expert.
  • Nodig je publiek op tijd uit, want mensen engageren zich maximaal voor één webinar per week. Gemiddeld schrijft 17% zich meer dan twee weken op voorhand in.
  • Mail een herinnering 24 uur voor het webinar. 29% schrijft zich pas de dag zelf in.
  • Plan het webinar tussen 10 en 11 uur. Dat is het populairste uur. Dinsdag en donderdag zijn de beste dagen.

Gebruik de beste online tool

Bij het organiseren van een webinar komt heel wat kijken. Check alvast de technische mogelijkheden op deze interessante platformen: WebinarjamEverWebinar en ClickMeeting.

Zij helpen jou met de inschrijvingen, de streaming, de chattools en veel meer. Test ze gratis uit voor je eerste webinar.

Tip: onze bronnen Smart InsightsHubspotInsideSales en BigMarker onthullen nog meer cijfers en trends.