Staan jouw "digital marketing fundamenten" reeds op punt?

Stephane De Weerdt - 7 juni 2020

Zet je jouw "digitale budget" op de juiste manier in?

Vandaag de dag storten steeds meer KMO's zich enthousiast in de digitale jungle. Maar vaak besteden ze onvoldoende aandacht aan dé fundamenten: een scherpe "merkpositionering" & wervende "selling story"...

Het digitale speelveld vandaag de dag is enorm, en de (internationale - het internet heeft immers geen grenzen) concurrentie is groot. Of je nu actief wil zijn in (video) content, social media , influencers , SEO/ SEA, conversie optimalisatie, CRM, ...  als je fundamenten niet juist zitten, zal eender welke inspanning nooit optimaal renderen.

Te vaak kom je op websites nog "generieke" verkoopsargumenten tegen zoals "uitstekende en deskundige service", "goede prijs-kwaliteitsverhouding", ... of nog eentje "de klant is bij ons steeds koning". Te vaak krijg je een lijst (technische) productskarateristieken en -eigenschappen voorgeschoteld, waar je niet meteen warm van wordt. De basis van succes ligt in een goede definitie van de (unieke) waarde die je biedt aan je potentiële klanten (een unieke, klantgerichte "waardepropositie"), en de vertaling hiervan in een leuk verhaal (wervende "selling story"). Zoniet laat je ongelooflijk veel kansen liggen: je kan visibiliteit kopen op het internet, maar dat is niet voldoende om aandacht en interesse te krijgen. 

Om dit te vermijden sta je best even grondig stil bij je waardepropositie, dwz de unieke waarde die je biedt als merk/bedrijf aan je klant. Organiseer bv. een brainstorm met collega's (uit verschillende afdelingen), en probeer te benoemen wat je als merk of bedrijf uniek maakt, welke problemen je precies oplost en hoe, wie je concurrenten zijn en waarom de consument voor jou ipv voor hen zou moeten kiezen. Hou hierbij zeker vinger aan de pols bij je klanten, bepaal het niet enkel intern. Spreek gerust eens met enkele  bestaande klanten, en vraag hen waarom ze voor jou hebben gekozen, of ga na welk de meest gestelde vragen of opmerkingen naar de verkoopdienst zijn...

Een succesfactor hierbij is ongetwijfeld een klantgerichte bedrijfscultuur en communicatiestijl. Dat wil zeggen dat je in termen van klantvoordelen (ipv "producteigenschappen") denkt en communiceert! Prijs geen zwembad aan met als  argument "frame uit gegalvaniseerd staal", maar zet in de verf dat je het "hele jaar door buiten kan laten staan, zonder gevaar op roest". Verkoop geen "tuinpoort in padouk tropisch hout", maar verkoop een "tuinpoort die mooi blijft voor het leven". 

Eens je dit helder hebt, kan je aan de slag met digitale marketing, maar weet je alvast wat te vertellen om de grootste impact te maken, en dit zal helpen in eender welk kanaal.

 

 

Stephane De Weerdt

Stephane inschakelen voor je zaak?