Leestip van onze experts: 'Content marketing'

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 11 december 2019

Cover Content marketing

Traditionele marketing heeft het lastig en content marketing is aan een stevige opmars bezig. Toch zou het al te kort door de bocht zijn om zomaar wat content online te gooien, zonder vooraf grondig na te denken over de strategie die je daarbij wil hanteren. En vergeet niet: elk contentmarketingplan maakt ook deel uit van een breder marketingplan, leerden we uit het boek ‘Content marketing’.

Wat is content marketing? Wat is het niet?

Wie zich op content marketing wil storten, vertrekt daarbij niet vanuit het eigen product, maar wel vanuit de informatiebehoefte van een beoogd doelpubliek. In tweede instantie bekijk je welke communicatie- of commerciële doelstellingen je daarmee kan realiseren. Eens deze oefening gemaakt, ga je op zoek naar de juiste content én de juiste verpakking om jouw doelgroep zo efficiënt mogelijk te bereiken en aan jou te binden.

 

Wanneer kan je contentmarketing inzetten?

- Om online beter gevonden te worden.

- Om – onder meer via de antwoorden op vragen van klanten – ook interessante content voor andere klanten te maken.

- Om een imago op te bouwen en waar mogelijk een soort thought leadership te creëren, waardoor je jezelf in jouw sector als een betrouwbare marktleider kan profileren.

 

Hoe kom je tot een goede contentmarketingstrategie?

Weet wat je doelgroep zoekt! De antwoorden op een aantal vragen moeten de basis vormen van jouw latere contentmarketingstrategie, die jou helpt om jouw doelen te bepalen en te bereiken:

- Voor wie maken we content?

- Waar en hoe zoeken (toekomstige) klanten vandaag naar antwoorden?

- Hoe kan onze content hen hierbij helpen?

- Welke zoektermen geven ze online in?

 

Hoe maak je goede content?

Content marketing is géén doorzichtig middeltje om zoveel mogelijk mensen naar de eigen website te lokken met teksten die volgepropt staan met veelgebruikte keywords. Houd daarom deze tips in het achterhoofd:

- Content heeft een doel, een functie: wil je de lezer entertainen, of wil je hem vooral toch nuttige informatie bezorgen? Wil je de lezer inspireren?

- Tell, don’t sell. Het gaat bij content marketing eerst over de klant, pas daarna over het merk of bedrijf. Klanten en lezers willen oplossingen voor hun eigen problemen en verzuchtingen. Probeer dus ook niet te verkopen, want dat gaat al snel irriteren en ondermijnt het vertrouwen bij de lezer.

- Zorg voor relevante en unieke content, die onderscheidend genoeg is.

- Doe de test: is jouw content zo goed dat mensen er desnoods voor zouden willen betalen?

- Pas jouw content aan in functie van het gekozen kanaal: een artikel in een magazine lees je helemaal anders dan een tekst op een scherm.

- Maak jouw content voldoende persoonlijk, geef jouw merk een gezicht.

 

Welke soorten content kan je maken?

Gaande van een artikel over een filmpje of grafiek tot een fotoreeks: er zijn heel wat uiteenlopende types content, die dan ook nog eens via heel wat verschillende distributiekanalen verspreid kunnen worden. Denk aan een magazine, een bedrijfsblog, YouTube, Instagram of Facebook. Het is dus essentieel om jouw content niet enkel inhoudelijk op niveau te brengen, minstens even belangrijk is de keuze van een juiste format om de informatie zo creatief en efficiënt mogelijk te verspreiden en te delen.

Vaste formats kunnen daarbij heel handig zijn, dankzij hun herkenbaarheid. Eens je een goede format te pakken hebt, kan je die ook via verschillende kanalen verspreiden. Een interview kan bijvoorbeeld uitgeschreven worden in een magazine, maar tegelijk in korte filmpjes op een blog worden geplaatst. Je kan het natuurlijk ook een stukje creatiever aanpakken: gaande van een casestudy waarin je uitlegt hoe je klanten hebt geholpen met een bepaald probleem tot een quiz, waarbij je vertrekt van heel gerichte vragen op maat van verschillende klantengroepen. Andere opties zijn podcasts, livestreaming en games.

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale