Een nieuwsbrief blijft een doeltreffend communicatiemiddel. Maar om doeltreffend te zijn moet hij in de eerste plaats relevant en nuttig zijn voor de ontvanger. Om dit te bereiken moet je ook gaan kijken in de data die verspreid zitten in je bedrijf. Deze data kunnen bijvoorbeeld in de uitgaande facturen en offertes zitten. Met deze data kan je doelgericht gaan communiceren. Dit kan via e-mail maar evengoed met een 'ouderwetse' brief per post.

 

Hoe je het draait of keert, een standaardoplossing om zomaar eventjes wat data om te zetten naar bruikbare info waarmee je de verkoop gaat verhogen bestaat er niet. Elke situatie is immers uniek.

 

Als je de nodige expertise niet in huis hebt, ga je een beroep moeten doen op een externe partij. Dit is op zich een grote stap omdat er met vertrouwelijke informatie uit de interne keuken wordt gewerkt. Waarschijnlijk is dit een bijkomende reden waarom het laaghangende fruit vaak niet geplukt wordt.

 

Jammer ... want een goed verkennend gesprek is geen grote stap en kost geen geld.