Je hebt het zelf vast en zeker al meegemaakt: je bezocht een restaurant, winkel, museum of bedrijf en niet veel later krijg je een bericht van Google met de vraag om je bezoek te beoordelen. Of je het nu leuk vindt of niet, steeds meer mensen beoordelen producten en diensten met online reviews op het internet. Handig voor andere potentiële klanten, maar ook als bedrijf kan je hier heel veel uithalen. Tenminste wanneer je er voldoende aandacht voor hebt. In deze Simply Klever blogpost vertellen we je meer over het belang van online reviews voor jouw bedrijf.

Online reviews over jou

We hadden het er al over in een vorige blogpost en op onze website: steeds meer mensen gaan op zoek naar informatie over producten en diensten via het internet. Dat is erg logisch want nergens anders vind je zo een bron aan kennis en informatie. En overweeg je de aanschaf van een specifiek product of een specifieke dienst dan lees je in de beoordeling of online reviews meteen wat andere gebruikers ervan vinden.

Sinds de opkomst van websites als Tripadvisor of Booking.com maken we geen reservering meer zonder eerst de online reviews over het restaurant, het hotel, het museum of wat dan ook te bekijken. Wat is de leukste attractie in de stad? Waar vind ik de beste koffiebar? We laten ons graag leiden door ervaringen van anderen.

Als bedrijf is het dus belangrijk om voldoende positieve beoordelingen te hebben. Want die online reviews zullen andere gebruikers overhalen om ook voor jou te kiezen. Je sterke punten worden in de verf gezet en omdat de feedback rechtstreeks van andere klanten komt hechten nieuwe klanten er heel veel waarde aan bij hun keuze.

Wat met negatieve beoordelingen?

Je spant je elke dag in voor je klanten en plots verschijnen er negatieve online reviews over je bedrijf. Het internet lijkt wel de Klaagmuur van de 21ste eeuw. Klagen gaat redelijk anoniem en een negatieve beoordeling wordt veel makkelijker gegeven dan een positieve.

Toch hoeft dit voor jouw bedrijf niet altijd slecht te zijn want wie het juist aanpakt kan een negatieve beoordeling omzetten in een positieve ervaring! In de eerste plaats leer je natuurlijk veel uit zo’n online reviews. Gaan alle klachten over een bepaald aspect van jouw product of dienst dan is dat misschien wel een signaal om er iets aan te doen en die kritiek in de toekomst te vermijden.

Maar vooral: toon betrokkenheid! Wanneer een klant zich negatief uitlaat in een beoordeling, reageer dan gepast op zijn verhaal. Zeg bijvoorbeeld dat het je spijt dat de klant een slechte ervaring had. Nodig de klant uit om contact met je op te nemen en samen te bekijken hoe je de situatie kan rechtzetten.

Met zo’n actie win je in feite 3 keer:

- De klant voelt zich gewaardeerd en behoudt het vertrouwen

- Jij kan als bedrijf veel leren uit de feedback en als het moet je dienstverlening bijsturen

- Andere klanten zien jouw betrokkenheid als een positieve houding.

Vandaag nemen steeds meer bedrijven professionele copywriters in dienst, enkel en alleen om op een positieve manier te reageren op de gepubliceerde online reviews.

Beoordelingen op het internet zijn dus veel meer dan klachten of een handige tool voor gebruikers om meer te leren over de service van een bedrijf of organisatie. Voor wie er slim mee aan de slag gaat zijn online reviews een echte marketing tool.

Daarom is het belangrijk om je klanten uit te nodigen om jouw product of dienst te beoordelen. Je kan die beoordelingen zelfs makkelijk in je website laten integreren. Daarvoor kan je uiteraard bij Simply Klever terecht.

Wil je meer weten over de integratie van online reviews in jouw website of over het belang van beoordelingen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! En heb je al eerder met ons samengewerkt? Laat dan zeker jouw beoordeling over ons achter bij Google en Facebook!