5 tips om alles uit je onlinereviews te halen

x - 2 augustus 2019

Een Facebookpost is snel vergeten, maar onlinereviews blijven bij. Hier zijn 5 tips om alles uit je onlinerecensies te halen en verder te bouwen aan je merkbekendheid.

Als merk vandaag is een van je doelstellingen wellicht om meer engagement/binding met jouw klanten op te bouwen. Sociale media blijven hiervoor vaak de eerste plek waar bedrijven hun heil zoeken. De meeste platformen bieden tenslotte meerdere opties om makkelijk en laagdrempelig contact op te nemen of je appreciatie te tonen voor een bepaalde brand.

Echter, naast veranderende algoritmes en hun bijhorende uitdagingen, zijn er weinig kanalen vluchtiger dan Instagram en consorten. Een review blijft veel langer hangen bij de schrijver én de lezer.

meer online reviews krijgen

Hoe snel (en we weten allemaal hoe relatief dat is) je ook een foto post, hij is drie keer zo snel weer vergeten door je socialemediakijkers. Een van de tips die wij altijd meegeven aan onze klanten is om te werken aan onlinerecensies. We kunnen namelijk zelf van de daken schreeuwen hoe geweldig we zijn, maar het wordt pas écht geloofwaardig als anderen ons aanbevelen.

Voordelen van onlinerecensies

  • Ze verhogen je geloofwaardigheid als merk.
  • Ze vergroten je vindbaarheid online.
  • Ze geven je insights om je business te verbeteren.
  • Ze versterken je brand awareness bij (potentiële) klanten.

TIP 1: Maak het gemakkelijk

Beginnen bij het begin. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor jouw klanten om een recensie achter te laten. Schakel de optie op je Facebookpagina in of maak je Google My Business aan en vraag je klanten ook om een review achter te laten. (Afhankelijk van je business zijn er natuurlijk ook platformen als Tripadvisor, Trustpilot, enz.)

Print de vraag bijvoorbeeld op je kassaticket, stuur na afloop van het project een opvolgmailtje, hang het op aan je balie of stop een leuk kaartje bij de onlinebestelling. Zorg er gewoon voor dat jouw klanten weten waar ze terechtkunnen om hun mening te geven.

 

TIP 2: Antwoord!

Of het nu een goede of een slechte (daarover later meer) recensie is, iemand heeft de tijd genomen om je iets te vertellen. Laat die persoon weten dat je hem/haar gehoord hebt en bedank hem/haar op zijn minst.

 

TIP 3: Wat met slechte onlinereviews?

Opnieuw, iemand nam de tijd om je te laten weten wat er beter kan. Antwoord steeds op deze opmerking en denk kritisch na of de opmerking terecht is en of je actie wil ondernemen.

In een digitale omgeving valt onze filter weg en helaas hebben ook personen met een slechte dag toegang tot het internet. Ook al is de opmerking onterecht, reageer beleefd op de recensie en kijk of je alsnog iets kan doen om de persoon blij te maken. Ga echter nooit in discussie. Er zijn geen winnaars in een onlinediscussie.

Je correcte opmerking is niet alleen naar de recensieschrijver toe, maar toont ook aan je andere klanten dat je feedback niet uit de weg gaat en op zoek gaat naar constructieve oplossingen.

 

TIP 4: Hoe krijg je meer onlinerecensies?

Je las het eerder in dit artikel al, vraag ernaar en zoek naar een creatieve manier om dit te doen.

Je kan uiteraard de recensenten ook belonen voor hun tijd. Hoewel, als je op zoek bent naar oprechte feedback om je bedrijf te verbeteren, weet dan dat incentives de mening van je klanten kunnen kleuren.

Je kent ze wel, de mailtjes met: ‘Geef je recensie en maak kans op een waardebon van € 100’. Op zich niks mis mee, als je maar rekening houdt met bovenstaande.

 

TIP 5: Zien eten, doet eten

Deel de reviews die binnenkomen. Geef mensen die de tijd namen om feedback te geven een platform door hen niet alleen persoonlijk te bedanken, maar er hier en daar een review uit te pikken die je deelt op bijvoorbeeld jouw socialemediakanalen. Ook dat is een goede manier om anderen aan te zetten hun eigen review achter te laten.

Conclusie:

Moedig het schrijven van recensies aan door het te vragen aan je klanten en het hen zo makkelijk mogelijk te maken. Ook (en vooral) uit negatieve feedback kan je belangrijke actiepunten halen om je service of product verder te verbeteren.

x