Vanaf welke open ratio is je nieuwsbrief geslaagd?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 8 mei 2019

Vanaf welke open ratio is je nieuwsbrief geslaagd?

Als je nieuwsbrieven verstuurt via een professionele tool, verzamel je data over deze mailings. Welke cijfers zijn belangrijk om je succes te meten?

Het grote voordeel van online reclame en inspiratie sturen naar (potentiële) klanten is dat je perfect kan meten of je berichten ook ontvangen en gelezen worden.

Welke cijfers – 'ratios' in het vakjargon – vertellen of je nieuwsbrief geopend en gelezen wordt? En vanaf welke open rate heb je een geslaagde nieuwsbrief? 

De experten van De Digitale Versnelling kunnen je hier meer over vertellen tijdens een gratis videogesprek. 

De 4 belangrijkste cijfers?

1. Open rate of view rate

Deze vertelt je hoeveel procent van de ontvangers jouw nieuwsbrief heeft geopend.
 
2. Click rate of clickthrough rate (CTR)

Dit cijfer zegt hoeveel procent van de lezers doorklikt op een link in de nieuwsbrief, bijvoorbeeld naar een contactpagina, naar je blog of een product dat je verkoopt.
 
3. Bounce rate

Dit percentage geeft aan hoeveel nieuwsbrieven niet afgeleverd werden omdat het mailadres niet correct is, de mailbox overvol zit of een andere error een stok in de wielen stak.
 
4. Unsubscribers

Dit is het aantal mensen dat geen nieuwsbrief meer wil ontvangen. Zij klikten op de 'uitschrijven'-link. Zo’n link in de mailing plaatsen, is één van de 5 basisregels van e-mailmarketing.
 

Gemiddelde cijfers in je sector?

Als je net start, schrik je je misschien een hoedje. De mailing waaraan je zo zorgvuldig gewerkt hebt, wordt door nog niet de helft van de ontvangers geopend! Vaak zelfs door minder. En de linken die je plaatst worden nauwelijks aangeklikt!

Toch is dit heel normaal, merk je verder in dit artikel … en in je eigen inbox. Want zeg nu zelf: open jij alle nieuwsbrieven die je ontvangt?

Met welke cijfers mag je tevreden zijn?

  • Open rate: je boekt succes wanneer 15% tot 26,5% van de ontvangers je nieuwsbrief opent, zegt MailChimp. Volgens Campaign Monitor halen mailings gemiddeld een open rate van 17,92%.
  • Click rate: klikt 1,2% tot 5% door om meer te lezen? Dan scoor je goed.
  • Bounce rate: het is normaal dat 0,70% tot 2,70% van de mails niet aankomt.
  • Unsubscribers: als 0,13% tot 0,43% van je contacten zich uitschrijven, scoor je volgens het gemiddelde.

Krijg nog een beter beeld van hoe je mailings presteren door te vergelijken met bedrijven uit jouw sector. Deze e-mailmarketing benchmark van MailChimp en deze vergelijking van Campaign Monitor onthullen de belangrijkste cijfers over jouw sector.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Boek dan een gratis videogesprek met één van de experten van De Digitale Versnelling.

 

 

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale