Onderwerpregels of 'subjectlines' hebben veel invloed op de open rate, wat het percentage is van de mails die worden aangeklikt in het mailprogramma. Maar, klik jij een e-mail open waarvan je de titel niet interessant vindt?

Maar hoe schrijf je onderwerpregels die meer doen klikken en de open rate van jouw emails verbeteren?

Wat is de open rate?

De open rate = unieke opens / (aantal verzonden e-mails – aantal mails die gebounced zijn)

Deze informatie kan je terugvinden in het cijferrapport van je e-mailcampagne.

Wat is een goede onderwerpregel?

Een van de grootste uitdagingen in het opstellen van nieuwsbrieven is een originele en aansprekende subjectline zoeken. Besteed hier zeker voldoende tijd aan.

7 tips voor een betere onderwerpregel

  1. Stel een vraag die triggert.
    Bijvoorbeeld: Heb jij vandaag ook in de file gestaan?
  2. Verwerk de naam van de ontvanger in je subject: "Hallo Anke …"
  3. Beperk je subjectline tot maximaal 50 tekens.
  4. Subjects van 30 tekens zijn nog beter als je publiek vooral mobiel e-mails leest.
  5. "What’s in it for me?", vraagt elke ontvanger zich af. Maak duidelijk wat hij of zij wint bij het openen van de mail, bijvoorbeeld een gratis download.
  6. Maak een grapje. 
  7. Leer van krantentitels. Zij zijn opgesteld volgens de kunst van het verleiden tot klikken.

Sector beïnvloedt succes

Maar nog even over die open rate van gemiddeld 25%. Deze kan sterk verschillen van sector tot sector. Marketingfacts.nl publiceerde hier deze statistiek over:

Sector en open rate emails