Uiteraard werkt het zo niet. Integendeel, het gebruiken van zo'n lijst kan je ‘reputatie' veel schade berokkenen.

GDPR

Besef allereerst dat die aangekochte lijsten vaak verouderd zijn en dus incorrecte data bevatten. Als je deze b.v. in Mailchimp oplaadt en daarna verzendt, kan het zijn dat je je Mailchimp account al meteen mag opzeggen. De Amerikanen zijn heel strikt als het gaat over misbruik van adressen die je niet legaal verkregen hebt. Want laten we eerlijk zijn: een lijst kopen is compleet tegen de geest van de GDPR regels. Als je mails al verstuurd geraken, kan je toch nog een klacht wegens schending van de privacy aan je been hebben.

Spam traps

Weet ook dat er zoiets bestaat als spam traps. Dit zijn email adressen die al een tijdje niet meer in gebruik zijn maar door mailinstanties als Gmail en Hotmail in leven worden gehouden als val. Als je naar één van deze adressen mailt, wordt je bericht meteen als spam beschouwd en kan je hele domein op een greylist of blacklist terechtkomen. Dan is niet alleen je Mailchimp account om zeep maar je gehele .be of .com emaildomein. Geraakt dan maar weer eens snel op de witte lijst.

Trash

Stel echter dat je mail op de één of andere magische wijze toch bij een CEO terechtkomt. Denk je dan niet dat deze persoon al honderden ongesolliciteerde mails heeft zien passeren? Je mail zal ofwel razendsnel naar de prullenmand verwezen worden of gevlagd worden als spam. Dan ben je ook weer terug bij af.

Hoe dan wel?

Ondertussen zal het wel duidelijk zijn dat we geen fan zijn van lijsten aankopen. Maar hoe bouw je dan wel een lijst op? Hoe kan je wel een succesvol e-mail programma opzetten.

  • Start hierbij bij je eigen klanten en prospects. Vraag hen persoonlijk of het ok is als je hen opneemt in een mailinglijst en vertel hen meteen wat de meerwaarde is.
  • Plaats inschrijfformulieren op al je digitale kanalen maar geef ook daar aan wat de meerwaarde is als iemand zich inschrijft.
  • Overtuig al je medewerkers dat het verzamelen van e-mailadressen met bijhorende opt-in het bedrijf zal helpen om in de toekomst vlot te communiceren met klanten.
  • Maak online wedstrijden aan met een optionele opt-in.
  • Bouw online surveys waarbij één van de vragen is of je op de hoogte wil gehouden worden per e-mail.
  • ...

De mogelijkheden zijn er echt wel. De lijst zal uiteraard niet zo snel opgebouwd worden als een ‘import' van een mailinglist maar je zal wel meer kwalitatieve adressen in je database hebben. Adressen van mensen waar je al een connectie mee hebt en die zich bewust voor je e-mail nieuwsbrief hebben ingeschreven. En dat is goud waard.

Kwaliteit boven kwantiteit, weet-je-wel...