Google Analytics for dummies: aan de slag

Elm Vandevorst - 14 augustus 2019

Is data niet jouw dada?

Is data niet jouw dada? Geen probleem, want dat is ook helemaal niet nodig om met Google Analytics te beginnen. De mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos, zeker als je de tijd hebt om je er in te verdiepen. Maar ook met een eerder beperkte kennis kan je al heel wat te weten komen. Een goed begin is het halve werk. De opstart van jouw account is die belangrijke eerste stap.

Het basisprincipe is eenvoudig. Met Google Analytics worden statistieken van een website verzameld en gedetailleerd weergeven. Het enige dat je nodig hebt, is een Google-account. Of als je niet met een Gmail-adres wil werken: een inschrijving via je bestaande e-mailaccount.

Aanmelden

Ga naar de startpagina van Google Analytics en kies voor ‘een account maken’. In het volgende tabblad kan je vervolgens op aanmelden klikken.

UA-code

Eens alle gegevens zijn ingevuld en je akkoord gaat met de algemene voorwaarden, krijg je de trackingcode voor jouw site. Deze bevat de UA-code of tracking-ID, een korte reeks cijfers voorafgegaan door 'UA-'. Het is de gehele trackingcode die nodig is om aan Analytics te laten weten naar welke account de data verzonden zal worden.

Je dient de trackingcode toe te voegen voor elke pagina waarvoor je gegevens wil verzamelen. Gelukkig heeft zowat elke CMS-toepassing een plug-in zodat je dit slechts eenmaal dient te doen voor jouw gehele website. WordPress-gebruikers kunnen bijvoorbeeld een beroep doen op dit stappenplan. Maar een beetje developer zal dit ooit zonder enig probleem voor jou kunnen doen.

Elm Vandevorst

Elm inschakelen voor je zaak?