E-mail versus Social

Wanneer je iemand overtuigt om zich aan te melden voor je nieuwsbrief, creëer je een directe lijn naar de inbox van die persoon. 

 

Dat is absoluut niet het geval als je iemand overtuigt om je te volgen op Facebook, LinkedIn, Instagram, ...

 

Facebookpagina's halen gemiddeld nog een reach/betrokkenheid van minder dan 1 procent.

Nieuwsbrieven halen gemiddeld een open rate van 20 procent (volgens Mailchimp).

 

20 keer meer 

 

En als ik heel eerlijk moet zijn: 20 procent open rate vind ik aan de lage kant. Onze nieuwsbrieven halen gemiddeld een open rate tussen de 35 procent (naar onze volgers) tot +50 procent (naar onze klanten).

 

 

Ik ga eerlijk zijn: Ik vind het schrijven van een nieuwsbrief niet de makkelijkste en ook niet de plezantste job.

 

En dus is 45 procent al een cijfer waar we best tevreden over mogen zijn.

 

Tenzij je het anders bekijkt: Per 1000 personen die je mailt, zijn er 550 die de nieuwsbrief niet eens openen…  

 

Hmmm… me not happy…

 

En toen leerde ik deze trick kennen via Noah Kagan:

 

Stap 1: Neem exact dezelfde e-mail, maar verander het onderwerp

 

Stap 2: Stuur dezelfde e-mail opnieuw naar de 55 procent die de eerste mail NIET geopend hadden

 

 

BAM! Amper 5 minuten werk in Mailchimp en opnieuw 20,7 procent opens erbij.

 

Aan de slag dus! :)

 

Jo Deferm

Co-Founder Webhero en de Webhero Academy