Doorstaat jouw website de supermarkttest?

Kathy Salden - 26 augustus 2019

Doorstaat jouw website de supermarkttest?

Er zijn al bibliotheken volgeschreven over de kenmerken van een goede website. Usability, SEO-optimalisatie, responsiveness, onlinecopywriting: de termen vliegen je om de oren. Wil je een simpele manier om je website te evalueren? Kruip dan in de huid van je klant, en speel even mee in onderstaand scenario.

Stel, je springt na een lange werkdag nog even de winkel binnen omdat je zin hebt in aardbeien. Je zet koers naar de fruitafdeling, koopt je aardbeien en in een mum van tijd sta je weer buiten.

Ondertussen, in de supermarkt van de hel

Beeld je nu in dat je diezelfde supermarkt binnenkomt, maar dat niets meer ligt waar je het verwacht. Geen gangpaden, geen bordjes. De koopwaar is heel mooi uitgestald, maar er zit geen logica in. Waar is het fruit? En waar is de kassa? Je hebt geen idee. Ondertussen word je aangeklampt door twee verkopers. De ene wil een korte enquête afnemen, en de andere komt je vertellen dat de melk in promotie staat. Geen van beiden helpt je om de aardbeien te vinden. Klinkt dit als de supermarkt van de hel? Ja, toch?

Net als in de supermarkt, wil je op een website gewoon heel snel vinden wat je nodig hebt.

Waarom je website voorspelbaar moet zijn

Waarom doen zo veel bedrijven dit dan op hun website? Net als in de supermarkt, wil je op een website gewoon heel snel vinden wat je nodig hebt. Het gebruiksgemak is het allereerste criterium. Je klant heeft geen behoefte aan animaties, video, bewegende carrousels, opdringerige pop-ups of onoverzichtelijke toeters en bellen, tenzij die hem helpen bij zijn zoektocht.

Bezoekers willen niet verrast worden op je website (ze zoeken gewoon de aardbeien).

Doorstaat jouw website de supermarkttest?

Wil je weten of je website scoort? Probeer dan eens te denken als een klant. En herschrijf je teksten in functie daarvan. Onthoud het voorbeeld van de aardbeienzoektocht in de supermarkt. Wijs je klanten de weg naar de fruitafdeling. Help kiezen tussen de verschillende soorten aardbeien. En leid je klanten niet onnodig af onderweg. Dan vinden ze vanzelf de weg naar de kassa.

Kathy Salden

Kathy inschakelen voor je zaak?