5 tips om de impact van je teksten te vergroten

Bram Thiry - 10 oktober 2019

Schrijven is schrappen

Elke tekst heeft een doel: informeren, ontroeren, overtuigen, doen lachen, tot actie aanzetten, … Wat je doel ook is, elke zin die je schrijft en elke keuze die je maakt, heeft effect op de impact van je tekst. Laat hij mensen koud of maakt hij ze net warm? In dit artikel delen we vijf tips uit onze persoonlijke schrijfwijzer die helpen om de impact van je tekst te vergroten.

TIP 1 | Rol je tekst over je tong

De omgekeerde wereld: we beginnen met een truc die je pas na het schrijven van je tekst moet toepassen.

Heb je alles verteld? Staat alle informatie op de juiste plek? Is je verhaal helemaal afgerond? Dan ben je nog maar halfweg. Nu is het tijd voor uitgebreide redactie.

Lees je volledige tekst eerst hardop voor. Struikel je over bepaalde woorden? Zoek dan een synoniem dat beter bekt. Raak je verstrikt in lange zinnen zonder sturende leestekens? Splits ze dan op in kortere zinnen. Een tekst waar je doorheen raakt zonder je tong in de knoop te leggen, heeft meer impact dan een complexe tekst die er op papier mooi uitziet.

 

TIP 2 | Verandering van spijs doet eten

Als expert in jouw domein, grijp je waarschijnlijk vaak terug naar steeds dezelfde woorden en zinsconstructies. Houd je teksten fris en vernieuwend door jezelf voortdurend uit te dagen.

Probeer dezelfde dingen op een andere manier te vertellen. Lees geregeld teksten van andere mensen: blogs, krantenartikels, wetenschappelijke stukken, romans, … Inspiratie en nieuwe ideeën vind je overal. Duik desnoods in een synoniemenwoordenboek.
 
Variatie is dé manier om je lezer bij de les te houden. Wissel korte zinnen af met langere, gebruik vragen en opsommingen, en af en toe een ongebruikelijk woord. Let er wel op dat de stijl van je tekst consequent blijft. Op de juiste manier variëren, doe je zonder dat je lezer dit expliciet opmerkt.

 

TIP 3 | Schrijf actief als je iemand wil activeren

Deze regel staat waarschijnlijk in elke stijlgids. En toch blijven zoveel copywriters passieve werkwoordsvormen hanteren. Het is nochtans simpel: gebruik, indien mogelijk, ALTIJD de actieve vorm van het werkwoord. Dat leest niet alleen vlotter, het maakt je zinnen ook minder complex. Bovendien stijgt je kans om potentiële klanten te overtuigen om actie te ondernemen.

Speur bij het toepassen van tip 1 (Rol je tekst over je tong) ook de passieve zinnen op en herschrijf ze - tenzij je ze bewust gebruikt om een bepaald effect te creëren. Want dat kan natuurlijk ook. Het belangrijkste is dat je elke keuze bewust maakt.

Voorbeeld:

PASSIEF: In veel bedrijven worden er nog steeds passieve zinnen gebruikt.
ACTIEF: Veel bedrijven gebruiken nog steeds passieve zinnen.

 

TIP 4 | Schrappen, schrappen, schrappen

Nog zo’n open deur, maar het blijft de moeite om ze in te trappen. Schrijven is schrappen.

​Het kan best zijn dat je in een eerste versie van een tekst ál je kennis en woordenschat op de tafel gooit. Maar dan moet je daarna die tafel wel schoonmaken.
​Schrap woorden die niets bijbrengen aan je boodschap. Ze maken je tekst onnodig lang en complex.

Kies voor bondige zinnen, zonder overbodige bijwoorden, bijvoeglijke naamwoorden en bijzinnen. Niet alleen leest je tekst zo een pak vlotter, je verdubbelt meteen ook het effect van de langere zinnen die je wél laat staan.

Voorbeeld:

SCHRIJF NIET … : Er is geen twijfel mogelijk dat veel schrijvers nog altijd veel te veel woorden gebruiken die er absoluut niet toe doen. De reden daarvoor is dat ze op deze manier indruk willen kunnen maken. Dat is iets dat je echter moet trachten te vermijden. Niet voor niets zijn de teksten die je schrijft je visitekaartje naar de buitenwereld.

… MAAR WEL: Veel schrijvers gebruiken te veel woorden omdat ze indruk willen maken. Vermijd dit, want je teksten zijn je visitekaartje naar de buitenwereld.

 

TIP 5 | of JE KAN of KUNT

Kies ik voor u of voor je? Het is een vraag die we geregeld krijgen. Wij kiezen standaard voor de je-vorm. Slechts in zeldzame gevallen, afhankelijk van de doelgroep en tone of voice van de klant, kiezen we voor de u-vorm. Waarom? Dat vertellen we je in een volgend blogartikel.
 
Daarnaast geniet de meest ‘simpele’ werkwoordsvorm onze voorkeur. Soms lijkt het misschien dat bepaalde vervoegingen correcter zijn dan andere, maar meestal geldt dat je een werkwoord niet extra hoeft ‘op te smukken’.

Je kan is even correct maar klinkt vlotter dan je kunt. Hetzelfde geldt voor je wil en je zal (in plaats van je wilt en je zult).

En nu we het onderwerp toch hebben aangesneden: het werkwoord kunnen, kan je vaak gewoon weglaten (maar dus niet in deze zin).

Voorbeeld:

SCHRIJF NIET … : Voor schrijftips, updates en copy-nieuwtjes kan je je inschrijven voor onze nieuwbrief.

... MAAR WEL: Voor schrijftips, updates en copy-nieuwtjes: schrijf je in op onze nieuwsbrief.

 

 

 

Bram Thiry

Bram inschakelen voor je zaak?