Leestip van onze experts: 'The day after tomorrow'

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 11 december 2019

Cover The day after tomorrow

De dingen veranderen almaar sneller. Bedrijven die dat niet begrepen hebben, maken zichzelf irrelevant of zijn gedoemd te verdwijnen. Kodak, Blackberry of Nokia zijn daar pijnlijke voorbeelden van. “Ondernemingen die willen overleven, moeten radicaal en op lange termijn denken”, benadrukt technologie-expert Peter Hinssen. En radicaal innoveren.

“Paradigmaverschuivingen doen zich tegenwoordig in hooguit een paar jaar tijd voor”, stelt Hinssen. “Het internet zoals we dat nu kennen zag er tien jaar geleden nog heel anders uit, en twintig jaar geleden bestond het nog niet eens. In een wereld die razendsnel verandert, is snelheid niet langer een optie. Het is een must geworden. En wendbaarheid is anno 2019 misschien wel de grootste en enige troef die een organisatie kan hebben.”

“Daarnaast moeten bedrijven radicaal én op lange termijn gaan denken willen ze kunnen overleven. Ze moeten hun tijd, talent en investeringen zo verdelen dat het langetermijnperspectief in de kern van de onderneming ingebed raakt: 70 procent voor today, 20 procent voor tomorrow en 10 procent voor the day after tomorrow. Daarbij moet je jezelf ook durven te kannibaliseren – jouw huidige businessmodel radicaal in vraag durven stellen, zeg maar – op het moment dat nog alles op wieltjes loopt en dat het geld vlotjes binnenstroomt. Net dan moet je een versnelling hoger schakelen, net dan heb je nog tijd en geld om disruptieve krachten die je nog amper ziet te snel af te zijn”, voegt Hinssen toe.

 

Kies radicaal voor radicale innovatie

Bedrijven die met disruptie af te rekenen krijgen, doorlopen vijf fasen. Hinssen vergelijkt het proces met een patiënt bij wie een ongeneeslijke ziekte wordt vastgesteld. Eerst volgt de ontkenning – de gevaarlijkste fase – nadien komt de woede. Daarna gaan mensen onderhandelen om “hun tijd te rekken”.

Bedrijven die met disruptie uit onverwachte hoek geconfronteerd worden en die met lede ogen vaststellen dat hun markt pijlsnel verandert, proberen die veranderingen vaak tegen te houden met alle mogelijke juridische middelen. Of ze gaan partnerships aan met de nieuwkomers. Finaal volgen de fasen van depressie en aanvaarding.

Hinssen kan het niet genoeg benadrukken: anno 2019 moeten bedrijven voluit kiezen voor radicale innovatie, ook al is dit doorgaans de lastigste weg. “Disruptieve technologieën laten zich immers moeilijk integreren in een goed draaiend model. Bovendien presteert disruptieve innovatie vaak minder goed voor belangrijke aspecten die hun topklanten op prijs stellen, en dus laten veel bedrijven dit soort innovatie liever links liggen. Maar we moeten goed beseffen dat technologie de snelheid waarmee dingen veranderen vergroot. Daardoor kan elk bedrijf nu in een vingerknip het slachtoffer worden van dit soort disruptie.”

 

Welke disruptieve technologieën komen op ons af?

Peter Hinssen onderscheidt 5 nieuwe technologieën die potentieel hebben om ons leven radicaal te beïnvloeden en die zich de volgende jaren exponentieel zullen ontwikkelen, waarna ze de meest uiteenlopende sectoren ook radicaal zullen vernieuwen.  

 

1. Artificiële intelligentie (AI) en machine learning

2. Internet of Things (IoT)

3. Genetwerkte intelligentie: blockchains & slimme contracten

4. Augmented en virtual reality (AR & VR)

5. Quantum computing

 

“Sommige van deze technologieën bestaan al enige tijd, maar dankzij de komst van cloudcomputing, waar we de kracht van duizenden en zelfs honderdduizenden machines aan elkaar kunnen koppelen, kunnen we nu eindelijk tools ontwikkelen die krachtig genoeg zijn om slimme machines te maken. Eens die met elkaar verbonden zijn, zullen ze onafhankelijk kunnen denken en de meest uiteenlopende sectoren grondig door elkaar schudden”, stelt Hinssen.

 

Topprioriteit: wendbaarheid

Disruptieve netwerken doen er alles aan om ervoor te zorgen dat hun dienstverlening absoluut probleemloos verloopt. Ze munten uit in customers first, without compromise en ze willen dat de ervaringen van hun klanten zo soepel mogelijk verlopen. Netwerkeffecten zullen nieuwe markten tot stand brengen. Businessmodellen zullen fundamenteel veranderen, verschuiven en een grote ommezwaai maken.”

Moraal van dit verhaal: bedrijven die zich willen voorbereiden op the day after tomorrow, moeten een gezonde paranoia ontwikkelen, en tegelijk proberen die paranoia te combineren met een open bedrijfscultuur, die onophoudelijk een eerlijke dialoog aanmoedigt. Die cultuur is vandaag de échte motor van een onderneming, en kan het tempo opvoeren of vertragen. Als moderne managers één prioriteit moeten hebben, dan is het wel de wendbaarheid van hun bedrijf.

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale