5 tips om een uniek merk te creëren

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 13 mei 2019

5 tips om een uniek merk te creëren

Anders zijn dan de concurrenten. Het is misschien wel één van je moeilijkste uitdagingen. Hoe maak je een uniek merk voor jouw zaak? Ontdek 5 handige tips voor zowel je fysieke zaak als online.

Waarover gaat het?

Branding is dé manier om een unieke plek in de markt te veroveren, ook voor de kleinste ondernemingen en zelfstandigen. Via branding geef je jezelf en je zaak een merknaam en stijl die herkenbaar is, vertrouwen creëert en klanten doet kopen.

Hoe bouw je een sterk merk?

Ga aan de slag met deze 5 tips:

Tip 1. Kies een niche. Je speelt onmogelijk op elk vlak de concurrentie naar huis. Kies daarom je specialiteit en unieke kwaliteiten. Ben je bijvoorbeeld het gezelligste merk? Voorzie je de meest persoonlijke service? Heb je het grootste aanbod online?

Tip 2. Communiceer open en authentiek. Consumenten zoeken naar echtheid. Ze kopen graag van mensen die op hen lijken en van merken die hun waarden belichamen. Hou dat in het achterhoofd.

Tip 3. Vertel je verhaal. Mensen onthouden beter verhalen dan cijfers, argumenten en kortingsacties. Bovendien is elk ondernemersverhaal uniek. Schrijf een sterk en krachtig verhaal en vertel het verder. Toon hoe je producten ontstaan, hoe je produceert en hoe je onderneemt volgens jouw waarden en visie.

Tip 4. Trek een unieke stijl door in je logo, je website, fotografie, sociale media-beelden en -berichten, productverpakking, factuur, … Herkenbaarheid wekt vertrouwen op. Een stijlbijbel voor je merk zorgt ervoor dat je dit gemakkelijker consequent volhoudt.

Tip 5. Val online op. 87% van de consumenten bereidt zijn aankoop online voor volgens RetailDive. Leg een digitale link met klanten via online campagnes, door foto’s te delen op Instagram en Pinterest, persoonlijke gesprekken op sociale media, mailings, …

 

Hoe een sterk merk opbouwen als introverte ondernemer?

Je hoeft geen tafelspringer te zijn om een sterk merk op te bouwen. Ook introverte ondernemers hebben oplossingen om zichzelf op een unieke wijze in de markt te zetten. Kijk eens naar alle digitale mogelijkheden.

Dagelijks worden 1 miljard namen gegoogeld volgens BrandYourself. 56% van de mensen die iemand zoeken, vond iets dat hen deed beslissen om zaken te doen met de persoon waarover ze informatie vonden. Introverte ondernemers hebben evenveel kansen om online gevonden en verkozen te worden als uitbundigere ondernemers.

Je kan als introverte ondernemer perfect een sterke digitale identiteit uitbouwen met een profiel op LinkedIn, door kennis te delen op de platformen waarop je doelpubliek aanwezig is, een sterke website, mailings waarop mensen zich kunnen abonneren. Zo benut je maximaal de kracht van het internet … veilig vanuit je bureau.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale