Hoe koude prospecten mailen met respect voor privacy en GDPR?

Hans Hermans - 12 november 2019

Onderneemster doet koude prospectie via mail met respect voor GDPR

In een keer een bulk mailadressen verzamelen om aan prospectie te doen mag niet langer met GDPR. Toch bestaan er manieren om via mail aan koude prospectie te doen… én nieuwe klanten te winnen. Doorloop deze 7 stappen.

GDPR verbiedt het mailen niet. Sinds deze privacyregels gelden, is het zelfs niet verboden om aan koude prospectie te doen via mail.

Hoe contacteer je dan potentiële klanten voor het eerst, met respect voor hun privacy?

Stap 1. Bepaal het doel

Ken duidelijk jouw doel en hoe je dit wil realiseren. Verzamel enkel gegevens die relevant zijn voor dit doel. Wil je personen bellen? Dan zoek je telefoonnummers. En niet meer. 

Stap 2. Verzamel enkel nuttige gegevens

Verzamel geen bulk aan persoonlijke gegevens voor het geval dat je ze ooit nodig hebt. 

Selecteer gericht op locatie, bedrijfsgrootte, de industrie waarvoor je werkt en jobtitels, adviseert professioneel leadverzamelaar Dan Vanrenen.

Stap 3. Selecteer enkel de juiste personen

Gebruik je netwerk en sociale media als LinkedIn om de juiste contactpersoon te vinden. Selecteer enkel de profielen die jou het meeste waarde te bieden hebt. Verzeker je ervan dat jouw activiteit aansluit bij de hoofdactiviteit van het bedrijf of de persoon die je mailt.

Stap 4. Wees relevant

Wees relevant voor jouw contactpersoon. Dit check je met een simpele vraag: 

‘Zou je prospect verrast zijn om van je te horen?” Indien ja, dan schrap je deze contactpersoon. 

Stap 5. Mail persoonlijk

Benader jouw prospect zoals je anderen persoonlijk mailt. Begin met een vriendelijke begroeting en de reden van jouw mail. Leg hierin ook uit hoe je zijn of haar gegevens gevonden hebt. Verklaar dat je deze enkel gebruikt voor deze ene mail.

Stap 6. Maak weigeren gemakkelijk

Meld in jouw mail dat je de verzamelde gegevens meteen schrapt wanneer jouw contactpersoon geen interesse heeft. “Reply me met ‘geen interesse’, en ik schrap meteen jouw gegevens.” Of zorg voor een link onderaan in de footer zodat de persoon in kwestie zich kan uitschrijven.

Lees hierover ook het artikel: GDPR: wanneer moet je klantgegevens wissen?

Stap 7. Kuis uw database op

GDPR vraagt dat je altijd kan verantwoorden waarom je gegevens bewaart en hoe veilig je dit doet. Noteer daarom hoe je gegevens hebt verzameld en waarom je ze bewaart.

Bewaar contactgegevens niet langer dan nodig. Schrap wie zich uitschrijft of niet reageert. 

 

Goed om weten! GDPR draait rond het beschermen van persoonlijke data. Wanneer je gericht en persoonlijk jouw prospecten benadert, past dit helemaal in het GDPR-doel om “nieuwe opportuniteiten voor bedrijven te openen”.

 

Ben je nog niet in regel met de GDPR-privacywetgeving? Breng je zaak in 5 stappen in orde

 

Hans Hermans