Terug naar 'Starten met e-mail marketing'

MailChimp: verstuur eenvoudig en gratis nieuwsbrieven

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale - 13 mei 2019 - 3 min (leestijd)

MailChimp: verstuur eenvoudig en gratis nieuwsbrieven

E-mails zijn nog steeds een goede manier om contact te houden met je klanten. Bovendien zijn ze goedkoop als je de mailings zelf maakt. Met de juiste tool kan het zelfs gratis. Heb jij bijvoorbeeld al van MailChimp gehoord?

In je mailbox belanden ongetwijfeld regelmatig nieuwsbrieven ‘Powered by MailChimp’. Dit is niet toevallig. Het online mailprogramma is een uiterst nuttig en gemakkelijk e-mail marketing platform. 15 miljoen kleine en grote bedrijven gebruiken het. Ook interessant voor jou?

De experten van De Digitale Versnelling kunnen je hierover meer vertellen tijdens een gratis videogesprek.

Waarom MailChimp?

Je wilt niet te veel tijd investeren in het opstellen van een mailing en toch een professionele en verzorgde mail verzenden naar je (potentiële) klanten? Dat kan met MailChimp.

Interessant zijn de statistieken per nieuwsbrief. Je ziet wie de nieuwsbrief opent, wie klikt en op welke link, of de ontvanger uiteindelijk ook een aankoop doet in jouw webshop en veel meer. Met deze informatie maak je elke nieuwsbrief beter.

MailChimp tool

Via de lijst Unsubscribed Contacts weet je ook meteen wie automatisch geen nieuwsbrief meer wenst te ontvangen. Deze uitschrijfoptie is trouwens verplicht volgens de GDPR-richtlijn

Is MailChimp volledig gratis?

MailChimp is de bekendste tool met ruime mogelijkheden, ook wanneer je niet betaalt. Volgens hun prijsmodel is het gebruik gratis tot een database van 2.000 e-mailadressen en maximaal 12.000 verzonden mails per maand. Als enige compensatie zet MailChimp zijn logo onderaan jouw mail.

Overtuigd? Creëer hier een gratis account.

Hoe maak je de eerste nieuwsbrief?

De e-mailingmarketing tool werkt heel overzichtelijk. Nadat je inlogt, vind je bovenaan links de belangrijkste tabbladen: Campaigns, Templates, Audience, Reports en Content.

MailChimp tool

  1. Via Audience (het vroegere Lists) creëer je de mailinglijst, bijvoorbeeld door mailadressen op te laden.
  2. Vervolgens bouw je een eerste nieuwsbrief via Campaigns. Klik op Create campaign en volg de stappen van Campaign Builder. Cruciaal is het juiste doelpubliek kiezen en een aantrekkelijke onderwerpregel schrijven. Vervolgens ga je aan de slag op basis van een template die je mooi vindt. Of je vult zelf een lege mail in met tekstblokken, actieknoppen en foto’s.
  3. Vergeet je e-mail niet na te lezen, te testen en te verbeteren. Pas dan mag je de mailing naar al je contacten verzenden.

Interessant hulpmiddel is de Getting Started With MailChimp-pagina.

3 alternatieve mailingprogramma’s

Je vergelijkt graag mailingprogramma’s? Test dan ook deze alternatieven voor MailChimp uit:

  • FlexMail is een uitgebreide Belgische tool met persoonlijke helpdesk. Ideaal voor kmo’s en grotere bedrijven.
  • Campaign Monitor laat designers heel creatief zijn en is een krak in mails personaliseren per ontvanger.
  • AutoPilot koppelt e-mails aan de hele verkoopcyclus. Deze tool is voor gevorderden of mensen zonder schrik voor technologie.

Heb je na het lezen van dit artikel nog vragen? Boek dan een gratis videogesprek met één van de experten van De Digitale Versnelling.

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale