Succesvollere mailings? Met deze 7 tips voor een betere onderwerpregel

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale - 15 mei 2019

Succesvollere mailings? Met deze 7 tips voor een betere onderwerpregel

47% van de e-mail- en nieuwsbriefcontacten opent berichten op basis van de onderwerpregel. Verbeter daarom jouw mailings met deze tips voor een betere subject line.

Ook de (potentiële) klanten in jouw adressenbestand worden overspoeld door mails. Hoe springt je mailing toch in het oog?

Wat is een onderwerpregel?

De onderwerpregel (subject line) is het eerste wat je contacten in hun mailbox of in de pop-up op hun scherm zien. Ze zien van wie ze een mail ontvingen. De onderwerpregel vertelt hen waar jouw mail over gaat.

Enkele voorbeelden uit onze persoonlijke inbox:

  • Bpost zal de levering van je pakje behandelen
  • Vergeet niet je waardebon in te wisselen
  • Uw zomer-citytrip aan promoprijs!

Waarom is dit belangrijk?

Bijna de helft van de ontvangers opent een e-mail puur op basis van de onderwerpregel. 69% bepaalt ook op basis van de onderwerpregel of een mailing spam is.

Deze cijfers verzameld in de whitepaper Hoe maak je geweldige onderwerpregels? tonen het belang aan van goede subject lines. De zin die mensen in hun mailbox zien, bepaalt het succes van jouw mailing.

7 tips voor een betere onderwerpregel

De hierboven vermelde whitepaper verzamelt maar liefst 40 inspirerende onderwerpregels. Dit leer je eruit:

  1. Speel met woorden en cijfers. Ga voor originaliteit. Vergelijk je onderwerpregel met alle mailings die je in je eigen mailbox vindt. Zouden jouw woorden eruit springen?
  2. Schrijf het woordje ‘gratis’ of ‘free’ in je zin, omdat e-mails met deze woorden in de onderwerpregel 10% meer geopend worden. Andere woorden waarmee je scoort: sale (solden), new (nieuw), video.
  3. Durf in de gebiedende wijs te schrijven. Je zet de lezer aan tot actie met woorden als ‘maak’, ‘reis’, ‘bezoek’, ‘droom’, ‘boek nu’, …
  4. Waarom stel je geen vraag? Zo spreek je jouw contact aan. Prikkel hen om hun mening te geven of laat hen reflecteren over hoe ze het zelf doen, bijvoorbeeld: ‘Wat vind je van … ?’
  5. Deel opvallend nieuws, doe een aankondiging of een belofte, bijvoorbeeld: ‘40 voorbeelden van succesvolle onderwerpregels’.
  6. Val extra op met symbolen in je onderwerpregel, bijvoorbeeld: ‘Nog meer liefde in je relatie’, ‘Zomerse kortingen bij … ’
  7. Typ een dubbelpunt voor een korte en krachtige onderwerpregel, bijvoorbeeld: ‘Echt zomer: bel nu in heel Europa gratis’.

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Boost je omzet met e-mailmarketing

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Met deze (schrijf)tips worden je mailings wel geopend

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale