Zoekmachineoptimalisatie: zorg dat de basis goed is

Vincent Borgmans - 18 september 2019

Zoekmachine Optimalisatie

Negen op de tien consumenten gaan via zoekmachines op zoek naar producten of diensten. Daarom is zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO, een cruciaal onderdeel van uw onlinemarketing. Een visueel sterke website dient dus ondersteund te worden door een goede SEO-structuur.

Google maakt gebruik van meer dan tweehonderd factoren waarmee ze rekening houdt in het algoritme voor het rangschikken van zoekresultaten. Gek, toch?

Het is dan ook belangrijk dat jouw webdesigner bij het ontwikkelen van jouw website alles in het werk stelt om de website zo goed mogelijk te laten scoren. Zo dient hij/zij onder andere volgende maatregelen te nemen:

  • Een duidelijke omschrijving en titel aan de website geven
  • Omschrijvingen van uw afbeeldingen meegeven aan Google
  • De juiste positie van zoektermen in teksten en titels

De SEO-basis is echter breder dan de correcte plaatsing van enkele zoektermen. Als we een stapje verder gaan in het optimaliseren voor zoekmachines, informeer je best welke maatregelen jouw webdesigner neemt voor volgende zaken:

Laadtijd van de website

De laadsnelheid van jouw website is een cruciaal onderdeel van de gebruiksvriendelijkheid van een website. Google beschouwt paginasnelheid als een van de tweehonderd factoren die de positie van een website in organische zoekresultaten beïnvloeden. Daarbovenop verrijkt het de gebruikerservaring van potentiële klanten.

XML-sitemap

Een XML-sitemap is een tekstbestand dat wordt gebruikt om alle pagina's op een website te detailleren. Het kan extra informatie bevatten om zoekmachines te helpen jouw site sneller en verstandiger te doorzoeken. Met een goede XML-sitemap worden pagina's sneller geïndexeerd.

Metatags

Zoekmachines zijn erg afhankelijk van metatags om het onderwerp van een pagina te interpreteren. Metatags bestaan uit de 'title tag' en 'description tag'; m.a.w. een titel en omschrijving van uw pagina. De juiste plaatsing van zoektermen en het correct gebruik van het aantal karakters zijn hier belangrijk.

Backlinks

Backlinks is de term die in de SEO-wereld gebruikt wordt voor externe websites die naar jouw website linken. Het aantal backlinks die jouw website heeft, is misschien wel een van de meest doorslaggevende factoren.

Ondernemers die het voordeel van een goed vindbare website begrijpen, investeren in de toekomst van hun bedrijf.

Gratis SEO-check

Hoe goed scoort uw website op vlak van zoekmachineoptimalisatie? Je kan nu zelf de test doen met de gratis SEO-checker van Inspira bvba, waar je volledig gratis jouw website kan laten controleren.

Vincent Borgmans

Vincent inschakelen voor je zaak?