Wist je dat de beste websites voortdurend worden geoptimaliseerd? En dat je gemakkelijk meet welke veranderingen werken? 

In dit artikel leer je de gratis tool Google Optimize kennen. Deze helpt zelfstandigen en kleine ondernemers bij het verbeteren van hun website.

Wat is Google Optimize?

Google Optimize maakt het testen en vergelijken van aanpassingen op jouw website gemakkelijk. Klikken bezoekers sneller op een rode of een blauwe knop? Welk foto’s doen kopen? Met deze tool van Google pas je gemakkelijk een of meerdere details aan. Vervolgens vertellen de cijfers welke aanpassingen beter of slechter scoren dan het origineel. 

Koppel Optimize aan Google Analytics

Handig is de verregaande integratie met Google Analytics, de tool die je nu al inzicht geeft in het gedrag van de websitebezoekers. Wanneer je doelen hebt ingesteld in Google Analytics, neem je deze gemakkelijk over in Optimize.

Maak een eerste experiment

Start vanuit een concreet probleem dat Google Analytics aangeeft. Duiken de conversiecijfers bijvoorbeeld naar beneden? Worden er minder aankopen gedaan? Verlaten bezoekers sneller jouw website? Geraken vooral ouderen de weg kwijt op jouw website?

Van hieruit zet je een test op. Elke test heet een ‘experiment’ in Google Optimize.

Volg het stappenplan

Bedenk een oplossing. Bijvoorbeeld, het schrappen van tekst op een slecht scorende websitepagina, het aanpassen van knoppen of het online plaatsen van een ander soort invulformulier.

In een experiment vergelijkt Google steeds de originele A-versie met een aangepaste B-versie, wat A/B-testing heet. Ook drie andere testmethoden zijn mogelijk.

 

Expert van De Digitale Versnelling, Frederik Vermeire, heeft op zijn website een duidelijk stappenplan voor Google Optimize uitgewerkt. Volg dit. Zo zet je gemakkelijker een eerste experiment op.

 

Google Optimize is een handige hulp bij het verbeteren van jouw website. Je test er veranderingen mee uit. De cijfers tonen aan welke veranderingen meer doen klikken, inschrijven en kopen.