Trek websitebezoekers over de streep dankzij conversieoptimalisatie

Benoit Cornette - 23 september 2019

Conversieoptimalisatie

Heb je sterk ingezet om meer leads naar je website te genereren? Maar blijven de verwachte aankopen of downloads uit? Dan is deze blog over conversieoptimalisatie een must-read. Met conversieoptimalisatie analyseer je het gedrag van een websitebezoeker en stem je jouw website daarop af.

 

Wat is conversieoptimalisatie?

Websites worden vaak geoptimaliseerd om zoveel mogelijk bezoekers aan te trekken. Eens die er zijn, wil je natuurlijk ook dat ze tot actie overgaan. Die acties worden conversies genoemd. Zo’n conversie is bijvoorbeeld een folder downloaden, iets aankopen, een enquête invullen, contactgegevens achterlaten, … Met conversieoptimalisatie of Conversion Rate Optimization (CRO) breng je verbeteringen aan in de site waardoor het aantal effectieve acties stijgt.

Hoe pak je CRO aan?

Eerst en vooral breng je de huidige situatie in kaart. Soms zijn er voor de bezoekers obstakels in de website waardoor ze niet tot conversie overgaan. Dat zijn bijna altijd issues waar je zelf geen weet van hebt of niet bij stilstaat omdat ze voor jou evident lijken. Het analyseren van data is erg interessant om die pijnpunten bloot te leggen. Google Analytics is een evident hulpmiddel, maar een tool zoals Hotjar helpt je concreet inzicht te krijgen in het gedrag van je bezoekers.

Hotjar inzeten

Met de verschillende mogelijkheden van Hotjar kan je opsporen waar de bezoekersflow blijft steken of waarom een bezoeker een bepaalde actie (niet) uitvoert. Dit onderzoek helpt je straks om conversieoptimalisatie efficiënt in te zetten. Enkele van de functies op een rijtje:

  • Heatmaps tonen visueel hoe bezoekers klikken en bewegen over een pagina. Hoe vaak wordt op een call-to-action geklikt? Wordt er misschien geklikt op afbeeldingen zonder link?
  • Scrollmaps brengen het scrollgedrag in kaart. Hoe ver naar beneden wordt er gemiddeld gescrold? Haken bezoekers af op een visueel element zoals een rij logo’s?
  • Visitor recordings is een vrij arbeidsintensieve functie. Daarvoor worden volledige bezoeken opgenomen: waar werd op geklikt, in welke volgorde werden de pagina’s bezocht, waar keek de bezoeker het langst rond, … Deze analyse kan je heel wat relevante info opleveren.
  • De feedbackfunctie vraagt de mening van de bezoeker a.d.h.v. een pop-up. Je biedt de lezer een aantal keuzes, werkt met smileys of gebruikt invulvelden om naar de bevindingen te peilen.
  • Een funnelanalyse toont waar de bezoekers in het vooraf opgestelde pad afhaken. Ze klikken bijvoorbeeld van een productpagina door naar de bestelpagina, maar de bestelling wordt niet afgerond.
  • Met een formulieranalyse ga je bepaalde forms in detail onderzoeken. Bij welke velden klikken bezoekers weg, waar blijven ze het langst hangen, welke velden laten ze leeg, …

Analyse omzetten naar conversieoptimalisatie

De analyse is één ding, ze vertalen naar je website is nog iets helemaal anders. De nodige aanpassingen kunnen immers zowel lay-outmatig als tekstueel zijn. Stond de button op de verkeerde plaats of sprak de call-to-action niet genoeg aan? Om dit na te gaan kan je A/B tests opzetten.

Met A/B testing zet je twee of meer varianten van een webpagina online om te checken welke het best scoort. Je kan bijvoorbeeld de volgorde in de pagina veranderen, je tekst in een opsomming zetten of inhoudelijk een ander topic benadrukken.

TEKSTTIP: Zorg steeds voor opvallende titels en hapklare teksten die de titel verder uitdiepen. Besteed ook de nodige aandacht aan SEO en gebruik relevante keywords.

Google Optimize: je partner in A/B testing

Via de tool Google Optimize kan je jouw A/B test instellen. Het systeem werkt vrij intuïtief en zit naadloos in Google Analytics geïntegreerd. Daardoor kan je o.a. bijhouden hoe lang bezoekers op een pagina blijven, waarop ze klikken, hoeveel conversies er zijn … Dankzij de overzichtelijke statistieken volg je de prestaties van je pagina’s makkelijk op en weet je met welke variant je verder moet gaan. Om een A/B test in te stellen in Google Optimize is een bepaalde kennis van front-end development en Google Tag Manager een plus. Natuurlijk helpen we jou hier graag een handje bij.

Wil je onze webkennis inzetten bij de analyses voor conversieoptimalisatie? Of kan de lay-out en content van je website wel een upgrade gebruiken? Contacteer ons!

Benoit Cornette

Benoit inschakelen voor je zaak?

Wat zijn leads en waarom zijn ze belangrijk?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale

Hoe het menu van je website verbeteren?

De Digitale Versnelling L’Accélération Digitale

Meer kliks, woohoo! Deze button designtips zetten je bezoekers aan tot klikken

Céline – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale