Wanneer je een zoekopdracht intypt in de zoekbalk van Google, dan is de kans groot dat je na het indrukken van de enter-knop wel tienduizenden zoekresultaten te zien krijgt.

Niet slecht als je op dat moment effectief op zoek bent naar meer informatie over dat topic, maar wel een enorme tegenvaller wanneer jij juist degene bent die over dat onderwerp in kwestie ook nieuwe content wilde schrijven.

Want hoe gaat jouw artikel überhaupt opvallen tussen al deze resultaten? 

10X content biedt je hét uitgelezen antwoord op deze vraag!
 

Wat is 10X content?

Het uitgangspunt van 10X content is om copy te schrijven die 10 keer beter is dan het hoogste zoekresultaat in Google voor een bepaald keyword.

Deze term werd voor het eerst in 2016 geïntroduceerd door SEO-goeroe Rand Fishkin, maar het is pas sinds kort dat 10X content vaker opduikt in de content marketingwereld.

Enkele oorzaken hiervan, zijn: 

  1. Websitebezoekers verwachten anno 2019 een steeds hogere user experience.

  2. Linkbuilding blijft aan belang winnen voor je SEO-ranking.

  3. De hoeveelheid aan online informatie blijft voortdurend stijgen.

 

Hoe ziet een 10x content-artikel eruit?

Natuurlijk is “copy schrijven die 10 keer beter is dan het hoogste zoekresultaat in Google”, makkelijker gezegd dan gedaan. 

Daarom bestaan er enkele richtlijnen waaraan een 10X content-artikel moet voldoen.

Zo dien je onder meer: 

  • innovatieve en betrouwbare content te schrijven;

  • je boodschap op een vernieuwende manier te visualiseren.

Innovatieve en betrouwbare content

Met 10X content moet je datgene doen dat voordien nog nooit werd gedaan. Je moet je lezers iets unieks geven, iets dat voorheen nog nooit vindbaar was op het internet. 

Daarnaast moet je innovatieve content ook nog betrouwbaar zijn en kwalitatief.

Neem dus voldoende tijd om op zoek te gaan naar die ene invalshoek rond jouw topic die tot op vandaag nog niet werd benaderd

Enkele voorbeelden van innovatieve en betrouwbare content zijn:

  • case studies op basis van een marktonderzoek dat je zelf hebt uitgevoerd;

  • artikels waaraan je een zelf afgenomen interview hebt toegevoegd;

  • whitepapers in samenwerking met meerdere experten om verschillende invalshoeken weer te geven.

Tip: een 10X content-artikel typeert zich niet door een buitensporige hoeveelheid aan woorden. Een artikel kan immers zeer lang, maar allesbehalve kwalitatief zijn. Staar je daarom dus niet blind op het schrijven van vele woorden, maar wees steeds relevant én kwaliteitsvol.

 

Unieke visuals

De vormgeving van je 10X content-artikel is net zo belangrijk als de inhoud ervan. 

Besteed dus zeker en vast ook voldoende aandacht aan hoe je jouw artikel zo gebruiksvriendelijk mogelijk kan weergeven aan je doelgroep, met als doel om ze het hele artikel te laten lezen en deze vervolgens te laten converteren.

Het gebruik van bijvoorbeeld zelfgemaakte video’s, infographics, vragenlijsten en foto’s is hierbij ideaal.

Wanneer zoekers iets te zien krijgen dat ze voordien nooit zagen, gaat de drempel naar een eventuele conversie weer een stuk lager liggen.

 

In 10 stappen naar 10X content

Een kwalitatief 10X content-artikel vraagt uiteraard wat meer inspanning dan een doorsnee blogartikel.

De zoektocht naar die ene invalshoek waarmee jij het verschil kan maken, kan namelijk zeer tijdrovend zijn.

Toch mag je er zeker van zijn dat wanneer je deze invalshoek gevonden hebt, je inspanningen absoluut zullen lonen! 

Hieronder hoe je in 10 stappen een geslaagd 10X content-artikel schrijft!

10-stappenplan richting 10x content

1. Begin met brainstormen

Alvorens je effectief begint met schrijven aan je 10X content, start je best met een brainstorm met een aantal collega’s of andere betrokkenen. 

Plaats jezelf in de schoenen van de potentiële klant, en vraag je af wat deze graag zou te weten willen komen over een bepaald onderwerp.

Schrijf deze ideeën neer op een whiteboard en houd deze bij voor later.
 

2. Voer een concurrentieanalyse uit

Vervolgens ga je aan de slag met een analyse van je online concurrenten.

Belangrijk is om hier de concurrenten te selecteren die op dezelfde zoekwoorden scoren in Google. Werk dus niet zomaar vanuit je buikgevoel!

Hier enkele vragen die je helpen bij de uitvoer van je concurrentieanalyse:

  • Waarover schrijven mijn concurrenten? 

  • Wat voor teksten schrijven ze? 

  • Welke insteek kozen ze? 

  • Wat vinden zij belangrijk, en welke informatie lieten ze achterwege?

  • Hoe pakken zij de visualisatie van het artikel aan?

3. Ga op zoek naar the missing puzzle piece

Heb je een onderwerp gevonden waarover je wil schrijven en heb je vervolgens de antwoorden gevonden op bovenstaande vragen? Leg dan de resultaten van je brainstorm en van de concurrentieanalyse naast elkaar.

Ga op zoek naar waar er leemtes aanwezig zijn in de reeds beschikbare content en gebruik dit als basis voor jouw 10X content-artikel.

Interessante inzichten die vanuit een andere hoek licht schijnen op je onderwerp, zijn hiervoor het allerbelangrijkste.

Tip: Bekijk de vragen die op Quora gesteld worden. Beantwoord je die momenteel? Geven je online concurrenten hierop reeds een antwoord, of blijft het een ‘gat in de markt’?

4. Start met schrijven

En nu aan het echte werk: schrijven.

De sleutel tot succes is om hier de basiskenmerken van een ‘gewoon’ artikel te combineren met de eigenschappen van 10X content.

 

5. Visualiseer je tekst

Nadat je de copywriter in je hebt losgelaten, kan je aan de slag met de vormelijke kenmerken van je 10X content-artikel

Bekijk de zoekresultaten voor je keyword eens op Google Afbeeldingen. 

Zijn er die goed scoren? Een bepaalde stijl die steeds gehanteerd wordt? Kan jij dat anders doen, en hoe? 

Schuif ook YouTube niet meteen aan de kant. Misschien kan je wel een interessante video maken, en die vervolgens mee in je artikel opnemen!
 

6. Zorg voor een mobielvriendelijke versie van je tekst

Je artikel dient er niet alleen goed uit te zien op je desktop, ook op je mobiele apparaat zorg je maar beter voor mooie visuals en een overzichtelijke structuur.

In de meeste sectoren bestaat maar liefst de helft van de websitebezoekers uit mobiel verkeer!
 

7. Maak je artikel makkelijk deelbaar

Naast Google Search, kan je ook via sociale media veel bezoekers naar je website halen.

Zeker wanneer je een content artikel publiceert waar veel nieuwe inzichten in staan, zal dit sneller gedeeld worden op Facebook en LinkedIn, dan wanneer je een artikel publiceert waarvan er al dertien zijn in een dozijn.

Maak je artikel dus gemakkelijk deelbaar door social media buttons toe te voegen.
 

8. Stel een aantal KPI’s op om het succes van je 10X content te meten

Een 10X content-artikel schrijf je niet zomaar. Je wil namelijk op het einde van de rit dat het ook effectief iets oplevert.

Lijst daarom een aantal KPI’s op die voor jou belangrijk zijn, en ga na hoe die veranderen over een bepaalde periode.  

Start bij de dag van de herwerking van je blogartikel naar een 10X content-artikel, en bekijk enkele maanden later de resultaten.

Hieronder enkele mogelijke KPI’s:

  • (rechtstreeks) organisch verkeer

  • ranking in organische zoekresultaten Google

  • hoeveelheid inkomende links

  • aantal conversies

9. Read, write, design, repeat

Merk je dat je artikel niet meteen stijgt in de zoekresultaten of haal je niet het gewenste resultaat? Geef dan zeker niet op.

Bij 10X content geldt immers het gezegde ‘oefening baart kunst’. Doorzettingskracht is net zo belangrijk als alle andere, hierboven vernoemde zaken.

Blijf dus non-stop informatie en artikels lezen, onderzoeken, schrijven en uitwerken.

Tip: Laat je teksten ook steeds nalezen door iemand anders. Wanneer je zelf al een aantal uren op een tekst ligt te kijken, wordt het steeds moeilijker om te ontdekken wat er mist aan je huidige tekst.

10. R.O.T.

Ten slotte is bij 10X content dezelfde regel van kracht als bij gewone blogcontent: laat jouw artikels na publicatie nooit links liggen!

Het internet is een steeds groeiend en veranderend wezen, dat monitoring en aanpassing vraagt. 

En dat geldt ook voor je content.

Bekijk aan de hand van volgende parameters of jouw artikels meer kwaad doen dan goed, en stuur bij waar nodig:

  • Redundant: Ben je nog straight to the point, of is er sprake van bladvulling? Zorg dat je niet overtollige zinnen of paragrafen schrapt als je meermaals hetzelfde aanhaalt. Een artikel dat rond de pot draait, heeft niemand graag.

  • Outdated: Is je content nog wel up-to-date, of spreek je over gedateerde zaken?

  • Trivial: Behandel je enkel de core business van je artikel, of bespreek je ook veel trivialiteiten, die er eigenlijk niet toe doen? 

En nu is het aan jou!