MEER VERKOPEN MET JE WEBSITE – Tip 1: Het gaat niet over jou, maar over je klant

Bram Thiry - 26 augustus 2019

Meer verkopen met je website

Veel ondernemers en marketeers maken dezelfde fout in hun communicatie naar potentiële klanten. Ze praten vooral over zichzelf. Ik snap best dat je trots bent op je bedrijf en je aanbod, maar de waarheid is: je klant is niet geïnteresseerd in jou. Hij wil enkel zijn eigen leven aangenamer maken. Hij zal je dus geen geld toewerpen omdat jij een mooi verhaaltje over jezelf vertelt.

Je klant centraal

Herhaal onderstaande zin hardop, net zolang tot je het helemaal begrijpt. Tot je het voelt…

Het gaat niet over mij, maar over mijn klant!

De reden waarom ik dit zo benadruk, is omdat het cruciaal is. De meeste ondernemingen maken niet duidelijk wat klanten terugkrijgen in ruil voor hun centen, omdat ze alleen maar over zichzelf leuteren.

 

Aversie of conversie?

Veel bedrijfsleiders en ondernemers maken de fout om te denken dat ze wel snel even zelf hun commerciële teksten kunnen schrijven. Zo moeilijk kan het toch niet zijn en ik weet toch wel het best hoe ik mijn aanbod moet aanprijzen. Ze vergeten echter dat er een groot verschil is tussen ‘teksten schrijven’ en ‘strategische copywriting’.

 

Slechte teksten worden nooit gelezen. Middelmatige teksten kweken onverschilligheid. Alleen geweldige teksten zetten mensen in beweging.

 

Met je website mik je op een zo hoog mogelijke conversie. In mensentaal betekent het dat je zoveel mogelijk klanten wil binnenhalen. Teksten die niet of onvoldoende inspelen op de noden van je doelgroep doen het omgekeerde: ze zorgen voor aversie en jagen potentiële klanten weg.

 

Een slecht voorbeeld uit de praktijk

Als full-service agency zijn we gespecialiseerd in oplossingen die de conversie van onze klanten verhogen. Met onze out-of-the-box mentaliteit en focus op maatwerk zorgen wij voor marketingtools van topkwaliteit. Met onze 10 jaar ervaring zijn wij de beste digitale partner.

 

Deze tekst vond ik helemaal bovenaan de homepage van een bedrijf uit de regio West-Vlaanderen. Dit is dus het eerste dat hun bezoekers te zien krijgen. Zelfs na het lezen van deze boodschap, heb ik geen flauw idee hoe dit bedrijf mij kan helpen. Het is heel abstract en vooral nietszeggende blabla. Niets dat mij aanzet om verder te lezen. Resultaat: bye bye prospect!

 

Een geweldig voorbeeld uit de praktijk

Wij bouwen een webshop waarmee je binnen de week explosief meer verkoopt in binnen- en buitenland. Klik hier om te ontdekken hoe we dit doen.

 

Deze tekst is duidelijk en toont meteen wat het bedrijf in kwestie kan betekenen voor de lezer: meer verkoop realiseren. Zo speelt hij in op de sterkste motivatie van hun doelgroep. Bovendien spoort hij aan om meteen door te klikken en verder te lezen.

 

Wat moet je onthouden?

  • Je doelgroep is vooral geïnteresseerd in zichzelf. Vertel wat de voordelen zijn voor hen.
  • Begin niet meteen over jezelf.
  • Toon aan hoe hun leven erop zal verbeteren als ze bij jou kopen.
  • Spoor je lezer aan tot actie.

Bram Thiry

Bram inschakelen voor je zaak?