De meesten maken één versie van hun site. Hierover hebben ze lang nagedacht en gepland. Het probleem is dat het dan onmogelijk is om te zien of deze versie de allerbeste is die ze hadden kunnen lanceren. Misschien had dat oranje kader beter bovenaan gestaan? Misschien was de foto bovenaan beter een filmpje? Misschien houdt een ander lettertype bezoekers langer aan het lezen? Enzovoort.

Wat is A/B-testing?

Met een A/B-test zoek je hoe de indeling en content op je website beter kan. Je laat verschillende versies los op jouw publiek en kijkt welke de beste cijfers heeft. Dankzij A/B-testing test je dus verschillende versies van jouw site, zonder opnieuw te moeten programmeren.

Contentexperimenteren in Google

Google herlanceerde een eenvoudige A/B-testing: Contentexperimenten (het vroegere Website Optimizer). Hiermee zoek je uit hoe je koppen, afbeeldingen, teksten, call-to-actions en paginaopmaak beter aanpast aan de wensen van je publiek.

Bij A/B-testing is versie A jouw originele website. In versie B wordt er één element veranderd. De blauwe aankoopknop wordt, bijvoorbeeld, rood. Op basis van het klikgedrag van je bezoekers zie je welke kleur de meeste aankopen genereert.

Tot 10 versies testen van 1 pagina

Contentexperimenten maakt gebruik van een A/B/N-model. Hiermee test je niet slechts 2 versies van een pagina zoals bij A/B-tests, of verschillende combinaties van componenten op een enkele pagina, zoals bij multivariate-tests. In plaats daarvan test je tot 10 volledige versies van één pagina. Deze worden elk via een afzonderlijke url geleverd aan je gebruikers.

Ook laat je gemakkelijk een paar experimenten naast elkaar lopen. De resultaten en het bijsturen gebeurt vanuit je dashboard.

Succes met je website verbeteren via deze Contentexperimenten. We duimen mee dat je stapje per stapje meer bezoekers en omzet binnenhaalt.