1. DOELGROEP BEPALEN

Begin niet zomaar met het ontwerpen van je site. Besteed eerst goed de tijd aan het bestuderen van jouw doelgroep. De inhoud van de site duidelijk maken aan jouw doelgroep is van groot belang. Denk goed na over wat de bezoeker zal willen lezen/bekijken. Als je hierover een goed beeld hebt, kan je hierop inspelen en de site aanpassen naargelang wat de bezoeker wil vinden.

Het doel is dus te onderzoeken wat de bezoeker het meest interesseert. Om jouw bezoeker beter te begrijpen, kan je ook een vrijwillige enquête in de site verwerken. Hiermee kan je vragen wat de interesses van de bezoeker zijn en hoe hij of zij op jouw site terechtkwam.

2. NAVIGATIE

Een groot aandachtspunt bij het ontwerpen van jouw website is navigatie! Een doeltreffende navigatie zorgt ervoor dat de bezoeker snel vindt wat hij zoekt. Een overzichtelijke navigatie creëert bovendien een ontspannen sfeer bij het surfen op jouw site. 

3. MAAK GEBRUIK VAN SOCIALE MEDIA

Bezoekers die interesse tonen in jouw website willen vaak ook de sociale media van jouw bedrijf volgen. Daarom zorg je best voor links/knoppen die doorverwijzen naar die sociale media. Deze links/knoppen zijn meestal te vinden onderaan of als pictogrammen aan de zijkant van de website. Deze geven de bezoeker onmiddellijke toegang naar de pagina op de sociale media van jouw bedrijf. 

4. VERWIJDER IRRELEVANTE CONTENT

Sommige overbodige elementen op jouw website zullen ervoor zorgen dat het er ingewikkelder uitziet dan het is. Voorbeelden zijn langdradige teksten, oude foto’s, … In de korte periode die iemand initieel spendeert aan uw site is het belangrijk om zijn aandacht bij jou te houden. Daarom is het beter om relevante, korte maar krachtige teksten/foto’s te publiceren. 

5. DE BESTE AFBEELDING

Nu hebben we al een relevante tekst, maar om jouw tekst te ondersteunen gaat die best gepaard met aantrekkelijke afbeeldingen. Gelukkig is er veel keuze. Er staan veel foto’s op Google die ‘Copyright free’ zijn en dus vrij te gebruiken op jouw website zonder enig probleem. Je kan natuurlijk ook altijd zelf foto’s nemen en deze toepassen.

Mocht je echter geen passende afbeelding vinden, dan bestaat de mogelijkheid om een foto te kiezen op een van de ‘shutterstock’-websites. Hierdoor zal jouw site professioneler ogen. 

6. MAAK GEBRUIK VAN EEN SCROLLBAR

Het ontwerp van een iets langere homepage met meerdere secties is handiger voor de bezoeker. Op die manier vindt de bezoeker gemakkelijk zaken terug door te scrollen naar een bepaalde sectie. 

7. WITTE RUIMTES MOGEN ER ZIJN

Door witruimtes toe te laten, neemt de leesbaarheid van de website drastisch toe.

8. OPTIMALISEREN VOOR MOBIEL

80 procent van de internetgebruikers bezit een smartphone. Daarom is een mobiele versie van jouw website een must-have. Volgens Google komt 61 procent van de bezoekers niet meer terug als ze problemen ondervinden met de mobiele site. Daartegenover staat dat 40 procent overstapt naar concurrenten waarvan de website wel werkt naar behoren.

9. GEVONDEN WORDEN

Als je een website met veel bezoekers wil, moet je een site hebben die zichtbaar is op de eerste pagina bij Google. De volgende pagina’s worden immers niet vaak bekeken. Dit begint allemaal met het ontwikkelen van een SEO-strategie die rekening houdt met de zoektermen waar uw bezoekers mogelijk naar zouden zoeken. Zorg voor relevante trefwoorden in plaats van talloze andere zoekmogelijkheden zodat je vooral tevreden bezoekers krijgt die de beste keuze bij jou weten te vinden.

10. CONTROLEER JOUW ONTWERP REGELMATIG

De trends en stijlen omtrent webontwerp veranderen voortdurend, net als de verwachtingen van jouw bezoekers. Bekijk daarom regelmatig om kleine aanpassingen te doen aan de site.

 

Zelf ook een aantrekkelijke website nodig? Neem dan contact met ons op.