SEO-tip 1: Denk na over jouw zoektermen

Vooraleer aan de inhoud van je een nieuw artikel of pagina begint, is het belangrijk om het schrijfproces goed voor te bereiden. Het is altijd een goed idee om op voorhand goed uit te stippelen waar je naartoe wilt met je artikel. Eens je dat weet, is het zaak om de beste zoekterm te kiezen. 

Hoe je dit doet, kies je zelf, maar je kan hier zeer ver in gaan. Om te beginnen is het geen slecht idee om jouw onderwerp in verschillende keywords zelf even te gaan Googelen. Hieruit kan je twee belangrijke zaken afleiden. Ten eerste hoe groot de concurrentie is voor dit keyword. Ben je bijvoorbeeld eigenaar van een kleine kledingwinkel, dan vermijd je best algemene keywords waar alle grote modeketens al erg goed op scoren. Anderzijds kan je onderaan kijken bij ‘gerelateerde zoekopdrachten’. Hier krijg je nieuwe ideeën van zoektermen die regelmatig worden gezocht, die zijn vaak ook iets specifieker. 

Er bestaan ook apps of websites. Hier geef je jouw keywords of onderwerpen in, de applicatie geeft dan aan hoe groot de concurrentie is en hoe vaak de term wordt ingegeven. 

 

SEO-tip 2: Verzin een goede titel

Een goede paginatitel is zeer belangrijk om twee redenen. Dit is de titel die de bezoekers te zien krijgen in de zoekresultaten, dus het is belangrijk dat de titel aanspreekt enerzijds en relevant voor het artikel is anderzijds. De mensen die op zoek zijn, moeten natuurlijk ook nog overtuigd worden om op jouw titel te klikken.

Daarnaast is het ook een sterke factor in de ranking van Google zelf. Zorg er steeds voor dat jouw zoekwoord waarop je mikt in deze titel zit, bij voorkeur als eerste woord, maar dat is niet noodzakelijk. 

 

SEO-tip 3: Gebruik ook de rest van de titels en subtitels

Het correct gebruiken van de titels in HTML is zeer belangrijk voor de vindbaarheid op Google. Google indexeert je pagina door de titels te gaan analyseren. Als je het goed hebt gedaan, zou het de insteek van het artikel duidelijk moeten zijn door enkel de titels en tussentitels te lezen. Belangrijk voor de technische kant van jouw optimalisatie: gebruik de juiste tags in HTML. De hoofdtitel is een H1-tag, en dat zou ook de enige H1-titel op de pagina moeten zijn. Voor subtitels gebruik je dan de H2-tag en eventueel de H3-tag.

 

SEO-tip 4: Gebruik afbeeldingen

Een blogpost zou op z’n minst een ‘uitgelichte afbeelding’ moeten bevatten. Dit is in de meeste blogs ook de afbeelding in het blogoverzicht en/of de header bovenaan het bericht. Daarnaast is het afhankelijk van de lengte van de tekst aangeraden om ook in het bericht zelf hier en daar een afbeelding te gebruiken. 
Hierbij is het belangrijk dat ook je afbeeldingen voldoen aan bepaalde regels om goed vindbaar te zijn. Zo gebruik je best je keyword ook in de bestandsnaam van de afbeelding en is het belangrijk om deze te voorzien van een omschrijving, met zoekterm, via de alt-tag.

 

SEO-tip 5: Gebruik je zoekterm in de pagina zelf

Het laten terugkomen van jouw zoekterm in de tekst zelf is zeer belangrijk. Zorg er natuurlijk voor dat je niet te veel terugvalt op dezelfde zinnen in hun geheel. Behalve dat dit niet aangenaam leest, vindt ook Google dit niet fijn. Probeer om te beginnen om zeker in je eerste paar zinnen de term al te laten terugkomen en ook op het einde bij het afhandelen van het artikel. Daarnaast is het aangeraden om het ongeveer 1 keer om de 100 woorden weer te gaan gebruiken. Dit hoef je niet té exact te interpreteren, zorg vooral dat je schrijfstijl er niet onder lijdt, want eens gevonden moeten bezoekers natuurlijk ook nog wel blijven lezen. 

 

SEO-tip 6: Houd het niet te kort

Er is geen juist antwoord op de vraag ‘Hoe lang moet een artikel of blog zijn?’. Dit hangt af van wat jouw lezers verwachten en wat jouw stijl van schrijven is. Er zijn zeer veel verschillende meningen over hoeveel woorden het ideale artikel bevat, maar nergens sluitend bewijs van wat het beste werkt. Wat wel bevestigd wordt, is dat een artikel toch een bepaalde lengte moet hebben voor Google interesse toont. Probeer minimaal 500 woorden te schrijven. Alles daarboven is voor Google interessant genoeg, dan is het aan jou om te achterhalen wat daarnaast de voorkeur van jouw lezers is. Veel van de laatste bronnen raden zelfs artikels van gemiddeld 1500 woorden aan, maar zorg wel dat je tekst aantrekkelijk blijft om te lezen.

 

SEO-tip 7: Gebruik de meta description

De meta description is een soort van flaptekst voor jouw blogbericht, pagina of artikel. De gebruiker zal het zelf niet direct zien en ook Google heeft niet direct rankingregels gelinkt aan deze korte inhoud. 
Toch is het een belangrijk element omdat het deze tekst is die onder je blauwe link zal verschijnen in het overzicht van de zoekresultaten. Dit is dus na jouw titel dé plek om lezers te overtuigen om jouw bericht of pagina te lezen.

 

SEO-tip 8: Is je website aangepast aan alle toestellen?

Tegenwoordig surft het merendeel van jouw bezoekers niet meer uitsluitend vanop zijn laptop of computer. De smartphone wordt, zeker voor het lezen van blogs en artikelen, steeds meer gezien als het standaard medium. Het is dan voor de zoekmachine ook zeer belangrijk dat jouw website volledig responsive, dus aangepast aan verschillende schermen en toestellen, is. 

 

SEO-tip 9: Gebruik Interne en externe links

Door in jouw bericht regelmatig te linken naar een vorig onderwerp van jouw blog of een bron waar je bepaalde informatie haalt, maak je je pagina interessant voor Google. Een verschil met enkele jaren geleden is dat Google nu wel in bepaalde mate controleert of de links relevant zijn. Ga dus niet willekeurig met links beginnen gooien.

De links die je legt, of ze nu naar je eigen website zijn of naar een externe bron, mogen wel niet afleiden. Zorg er dus ten allen tijde voor dat deze in een apart tabblad worden geopend, zodat de lezer jouw artikel kan blijven verder lezen.

 

Tip 10: Een snelle website zorgt voor minder frustratie

Niet rechtstreeks een SEO-tip, maar ook wanneer bezoekers de weg gevonden hebben naar jouw website blijft het erg belangrijk om ze op je pagina te houden. Een snelle website is hiervoor geen overbodige luxe. Onderzoek toont aan dat bezoekers al na 3 seconden wachten op een ladende pagina de website verlaten. Zorg er dus voor dat jouw website blijft presteren, zodat mensen niet aangemoedigd worden hun informatie ergens anders te halen.