10 essentiële tips voor een succesvolle website

Yools Webdesign & Marketingadvies - 8 oktober 2019

10 essentiële tips voor een succesvolle website

Een website bouwen is een beetje zoals het kopen van een nieuwe wagen. Je kiest een merk en model dat je leuk vindt en weegt dan af welke opties je erbij neemt. Websites zijn niet anders. Net als bij wagens zijn er honderden opties om uit te kiezen en zijn er bovendien ook slinkse verkopers waar je moet aan weerstaan.

De opties voor een website zijn eindeloos.

Dé 10 tips voor je website

Wat volgt zijn tien essentiële tips, standaarden, waaraan je nieuwe website moet voldoen om vandaag een succes te worden op het internet. Neem ze zeker mee, anders span je gewoonweg paarden achter je nieuwe wagen.

Genoeg beeldspraak… Hier gaan we.

(1) Vermeld essentiële bedrijfsinformatie

Het is wettelijk verplicht om bepaalde bedrijfsinformatie op je website te plaatsen, zoals je btw-nummer, privacyverklaring en disclaimer. Het is voor de bezoeker noodzakelijk om te weten waar je bent gevestigd, hoe ze je kunnen contacteren en welke informatie je verspreidt via socialemediakanalen.

TIP — Google Mijn Bedrijf: Een extern platform dat je zeker moet benutten is Google Mijn Bedrijf. Hiermee vergroot je de vindbaarheid en het vertrouwen van je website op Google. Google Mijn Bedrijf bevat alle bedrijfsinformatie die relevant is voor een potentiële klant die zoekt in de zoekmachine, aangevuld met reviews, vermeldingen, foto’s en videos.

Yools — Google Mijn Bedrijf

(2) Begin met een HTTPS en eindig met een .be

Zorg dat je website een beveiligde verbinding heeft (dankzij een SSL-certificaat) en dit omwille van de nieuwe privacywetgeving. Zo bescherm je de persoonsgegevens die bezoekers achterlaten op je website. Maar nog belangrijker (voor jou): het verzekert de vindbaarheid van je website in de Google zoekresultaten. Google kondigde namelijk begin 2018 aan websites zonder SSL-certificaat te verbergen.

Registreer een domeinnaam die eindigt met '.be'. Deze internetlandcode zorgt ervoor dat jouw website in België eerst wordt weergegeven in zoekmachines, voor websites met buitenlandse landcodes, mits de rest hetzelde blijft. Je hoeft dus niet meteen te investeren in een .com, .eu of andere extensies.

Https-prefix (met slotje en 'Secure') en .be internetlandcode

(3) Ga voor een duidelijke websitestrategie

De opbouw en het uitzicht van een website is geen nattevingerwerk. Bepaal samen met je webdesigner een websitestrategie gebaseerd op de doelen, unieke sterktes en noden van je bedrijf en doelpubliek. Het is de rode draad van je website. Op die manier trek je de juiste klanten aan, vinden ze wat ze zoeken en overtuig je ze om contact met je op te nemen.

(4) Zorg voor een samenhangend grafisch design

Het design van je website hangt samen met je visuele identiteit of huisstijl, zoals jouw logo, bedrijfskleuren, … Het is belangrijk voor je branding dat wat klanten zien en horen, overal hetzelfde klinkt en eruit ziet.

Tip — Vernieuw je huisstijl: Geef je grafische identiteit af en toe ook eens een update, dat houdt je merk fris en eigentijds. Vergelijk het met de etalage van een winkel, die je ook regelmatig moet veranderen om aantrekkelijk te blijven.

(5) Steengoede content

De inhoud op je website, content genaamd, is, voor alle duidelijkheid, niet alleen tekst. Het omvat ook bijvoorbeeld foto’s of video’s. Je strategie bepaalt trouwens mee welke content je op je website plaatst. Het beïnvloedt de woordkeuze, zinsbouw, soort foto’s en video’s en heeft veel invloed op de structuur van je pagina’s.

TIP — Copywriting: Je teksten zelf moeten actiegericht, wervend en beknopt zijn. Dit heet copywriting. Zorg ervoor dat ze volledig afgestemd zijn op je doelpubliek en hun behoeftes. In één oogopslag moet jouw oplossing voor hun probleem zichtbaar zijn. Laat je voor deze denkoefening begeleiden door een copywriter.

(6) Optimaliseer voor zoekmachines (SEO)

Je website moet gevonden worden in de zoekresultaten van zoekmachines. Hiervoor zorg je dankzij search engine optimization of SEO. Dat omvat tal van technische optimalisaties, zoals onder andere laadsnelheid, soort CMS (Wordpress, Drupal, …), visueel materiaal en metadescriptions. Je kan ook inhoudelijke optimalisaties uitvoeren die rekening houden met zoekwoorden, tekststructuur en links.

TIP — Regionale targeting: SEO is complex en tijdrovend. Vraag aan je copywriter of webdesigner om je tekst af te stemmen op je eigen regio. Dat is relatief simpel en zo ben je zeker dat je in je eigen gebied wordt gevonden.

Zoekresultaten voor 'authentiek webdesign' in Google.

(7) Bewijs jouw unieke meerwaarde

Je website moet bewijs leveren dat wat je belooft, ook waar maakt. Verwerk daarom op enkele pagina’s getuigenissen, reviews, casestudies van klanten, maar ook fotomateriaal van je projecten en realisaties.

Tip — Google- en Facebookreviews: In het huidige commerciële landschap valt of staat je bedrijf met onlinereviews. Spoor daarom gelukkige klanten aan om positieve berichten achter te laten op Google of Facebook.

Google Reviews — Yools.be

(8) Je website moet converteren

Een mooie website die goed vindbaar is, is niet genoeg. Je wil dat je bezoekers je bellen, langskomen of een offerteformulier invullen (= een conversie). Zo rendeert je website. Implementeer daarom standaard conversie-elementen die potentiële klanten aanzetten tot een actie.

  • Duidelijke call-to-action: Een overtuigende zin die potentiële kopers moet overhalen tot het uitvoeren van een concrete handeling. Bijvoorbeeld: “Vraag je gratis offerte vandaag nog”.
  • Knoppen in elk beeld: Te allen tijde moeten kopers een knop of button kunnen zien, zodat ze altijd een relevante actie kunnen uitvoeren.

Er zijn heel wat mogelijkheden om je bezoeker om te zetten naar een klant. Bespreek dit dus zeker met je webdesigner.

CTA-Knop

(9) Optimaliseer voor smartphone en tablet

Globaal surft meer dan 50 procent van de mensen op het internet, in België ligt dat cijfer op 74 procent. Stel je voor dat je dit gigantische aantal bezoekers in de kou laat staan. Maak je website dus mobile responsive, zodat je website zich aanpast aan de breedte van elk scherm. Zo bezoeken ook smartphonegebruikers met plezier je website en ervaren ze een foutloze gebruikservaring.

Optimaliseer je website voor tablet en smartphone.

(10) Cijfers, cijfers, cijfers!

Om zeker te weten dat al je keuzes en inspanningen omtrent je website lonen, is het belangrijk te weten wie er op je website belandt, hoeveel bezoekers dat zijn, wat ze bekijken en vanwaar ze komen. Op die manier weet je dat je websitestrategie werkt zonder te speculeren.

Door platformen te gebruiken als Google Analytics krijg je een zeer gedetailleerd beeld van het verkeer naar en op je website. Op die manier kan je patronen herkennen, onderzoeken wat aan je verwachtingen voldoet en wat niet. Zo kan je de website op regelmatige tijdstippen bijwerken en optimaliseren in functie van de data en je doelstellingen.

Alles goed begrepen?

Met deze handige lijst heb je hopelijk al een idee van wat de standaard opties zijn voor een succesvolle website. Maar natuurlijk is er zo veel meer voorhanden om je website uit te bouwen. Heb je toch nog nood aan meer advies en informatie? Aarzel niet om Yools te contacteren voor een gratis adviesgesprek.

Yools Webdesign & Marketingadvies

Yools inschakelen voor je zaak?

Wanneer is een website gebruiksvriendelijk?

Tine - De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale

Wix versus Wordpress. Op welk platform bouw jij je nieuwe website?

Carmen – De Digitale Versnelling / L’Accélération Digitale