Als het van je klanten afhangt, kiezen ze natuurlijk voor gratis verzending. Verzendkosten zijn voor je klant 3 tot 6 keer belangrijker dan de leveringssnelheid, het bezorgadres en bezorgmoment, aldus onderzoek van Deloitte. Als je verzendkosten verlaagt of zelfs schrapt, heb je dus een voetje voor ten opzichte van de concurrentie. Maar dit is toch onbetaalbaar voor je winkel? Of niet?

Weeg deze voor- en nadelen van gratis verzending voor online verkopers tegen elkaar af.

5 voordelen voor webshops

Expert digitale marketing Dave Lorrez, die zelfstandigen adviseert via De Digitale Versnelling, ziet 5 voordelen van gratis verzending:

  1. Meer bestellingen: gemiddeld stijgen de ordervolumes met meer dan 15%,
  2. Hogere conversieratio’s: meer mensen klikken door naar je website als ze zien dat de verzending gratis is,
  3. Meer herhaalaankopen: klanten kopen vaker opnieuw in jouw webshop,
  4. Marketingvoordeel: het feit dat je geen verzendkosten aanrekent, kan een voordeel zijn ten opzichte van je concurrent en kan je dus gebruiken in je marketing,
  5. Prijsstijging: je producten mogen 10 tot 15% duurder zijn als je gratis shipping aanbiedt.

5 nadelen voor online handelaars

Dave kent uiteraard ook de keerzijde van de medaille. Hij somt deze nadelen op:

  1. Je moet alle verzendkosten zelf betalen,
  2. De marge per verkoop daalt aanzienlijk,
  3. Kleinere marges en lagere winsten zorgen voor minder budget voor de ontwikkeling van je zaak,
  4. Het is moeilijk om over te stappen naar betalende verzendingen eens je klanten gratis verzending gewoon zijn,
  5. 9 kansen op de 10 verlaagt ook je concurrent zijn verzendtarieven. Zo verdwijnt een belangrijk concurrentieel voordeel.

Is het voor jou al meteen duidelijk of gratis verzending een goed idee is? Of je twijfelt misschien nog? Lijst dan alvast even op hoe je tegenover elk voor- en nadeel staat en wat het betekent voor jouw zaak. Test gerust ook 4 alternatieve verzendopties voor je webwinkel.

 

Zo reken je uit of gratis verzending interessant is voor jouw webshop

Handig is dat je online gemakkelijk de verzendtarieven aanpast. Speel hier gerust eens mee. Zo merk je vanzelf hoeveel gratis verzending je kost … én hoeveel het oplevert.

Plaats bijvoorbeeld bovenaan je website dat verzending tijdelijk gratis is vanaf een bestelling van x euro. Bereken vervolgens je winst of verlies met deze tool van expert Dave Lorrez.

De conclusie? Hoe meer je extra verkoopt dankzij de gratis verzending, hoe meer marge je zou moeten overhouden.