Tip 1. Verkoop in een bekende webshop

Steeds meer bekende online winkels bieden de mogelijkheid producten te verkopen via hun platform. Het is de meest zorgeloze vorm van e-commerce. Ideaal voor een eerste test.

Hou er echter wel rekening mee dat je geen persoonlijkheid kan leggen in je eigen winkel en je een commissie op verkoop afdraagt.

Je kan verkopen via deze bekende winkels:

Tip 2. Kies het juiste platform

Ook wanneer je een eigen winkel opzet, hoef je niet alles zelf te programmeren en te ontwerpen. Je kiest online een template voor je webshop en een kant-en-klaar e-shop platform.

Populaire webshopplatformen zijn:

  • Shopify: een gebruiksvriendelijk alles-in-één-platform dat populair is bij starters
  • Woocommerce, een populaire webshopmodule voor WordPress-websites,
  • WIXStores: een onderdeel van WordPress-tegenhanger WIX waarmee je op een hele visuele en eenvoudige manier een webshop bouwt aan de hand van templates,
  • CCV Shop: een vrij eenvoudig programma met een relatief lage instapprijs dat flink wat ondersteuning biedt,
  • Lightspeed eCommerce: combineert eenvoudig werken met voldoende opties om alles op maat te maken,
  • Magento: ietwat logger systeem met veel opties voor grote(re) bedrijven,
  • Rakedi: een Vlaamse oplossing voor de voedingsindustrie die website en webshop bundelt. 

Tip 3. Koppel aan een betaalsysteem

In een goede e-shop loopt zoveel mogelijk automatisch. Zo kan elke klant kiezen hoe hij betaalt wanneer je een koppeling hebt met populaire betalingsmogelijkheden zoals MollieIngenicoIcepay en PayPal.

Tip: overweeg een betaalsysteem met Klarna- of AfterPay-optie. Steeds meer (retail)webshops bieden hun klanten immers de optie aan om achteraf te betalen. Bezorgd over de betalingen? Geen zorgen, die gebeuren gegarandeerd.

Tip 4. Verzenden zonder zorgen

Een andere belangrijke koppeling leg je met postdiensten zoals bpost, PostNL en DPD

Heb je een tekort aan bergruimte? Dan kan je ook je stock bij een specialist plaatsen. Dit filmpje toont hoe Duvel Moortgat dit uitbesteedt aan Indie Group-bpost.

 

Tip 5. Maak professionele foto’s

Hoe beter je producten ogen, hoe beter ze verkopen. Deze wetenschap uit de klassieke retail geldt ook online. Professionele foto’s zijn hierin belangrijk. Je kan deze zelf maken met een kartonnen doos die je ombouwt tot een lightbox. Of met een grote of kleine lichttent.