De verpakking wordt vaak onderschat in e-commerce. ‘Een doos is een doos’. Nee, toch niet. Wanneer de verpakking beschadigingen voorkomt, beschermt jij je meteen tegen verlies in omzet en ontevreden klanten.

Coolblue en Bol.com begrepen al snel dat ze via een doos ook de sfeer van hun winkel in de huiskamers brengen. Kijk maar eens op de Pakketpret-website.

Waarom is het belangrijk voor jou?

Met een goede verpakking scoor je bij jouw klant. Je zorgt ervoor dat de bestelde goederen onbeschadigd toekomen.

Tegelijkertijd realiseert een verpakking zoveel meer als je verpakkingen kiest die handig te openen zijn. Of speel extra in op duurzaamheid met milieuvriendelijke enveloppen of dozen. Straal extra luxe uit met een exclusieve bedrukking. Of maak het jezelf gemakkelijker dankzij autolockdozen met sluitstrip.

5 populairste verpakkingsmaterialen

Dozen, enveloppen, zakken … Het aantal mogelijke verpakkingen groeit. Dit zijn de 5 populairste verpakkingsmaterialen:

  1. Kartonnen dozen. Meer dan 70% van de webshopeigenaren gebruikt de kartonnen verzendverpakking, zegt een onderzoek van Verzendverpakkingenshop.nl. Doosjes worden alsmaar kleiner, steeds meer op maat van de inhoud om de transportkosten te beperken.
  2. Opvulmaterialen om de inhoud beter te beschermen. Ecologische alternatieven zoals papieren buffers en verpakkingschips vervangen steeds meer de bubbeltjesfolie en luchtkussens.
  3. Verzendzakken, vooral voor kledij. Deze zijn goedkoper omdat ze met de gewone post mee besteld worden als ze niet groter zijn dan 23 x 35 x 3 cm en niet meer wegen dan 2 kilogram.
  4. Enveloppen variëren van beschermende luchtkussenenveloppen met bubbelfolie tot gewone papieren enveloppen. Vooral online verkopers van kleine items als elektronica-onderdelen en sieraden maken er gebruik van.
  5. Brievenbusdozen volgens A6-, A5- en A4-formaat, handig voor boeken, kaarten en kleine bestellingen. Ze passen in elke brievenbus.

Met een beperkt budget verzendingen personaliseren? Laat je inspireren door deze ideetjes!

Je blijft langer top of mind bij je klanten als je pakketjes de sfeer van jouw webshop uitstralen. Bovendien vergroot je de kans dat een klant zijn aankoop deelt op sociale media in unboxing foto’s en video’s.

Leuk is dat zo’n persoonlijke verpakking ook mogelijk is met een klein budget. Sommige online verkopers schrijven bijvoorbeeld een persoonlijk bedankkaartje bij elke bestelling. Dat valt op … en in goede aarde bij klanten.

Andere ideeën zijn:

  • bedrukte tape om de verpakking af te sluiten,
  • gepersonaliseerde stickers waarmee je de verpakking upgradet volgens de stijl van jouw webshop,
  • persoonlijke binnenkant door bedrukt bubbeltjesfolies of bedrukte binnenzijde,
  • een klein geschenkje, een ballon, …