“De juiste verzendopties en -tarieven zijn cruciaal in e-commerce”, zegt expert Dave Lorrez. Voor De Digitale Versnelling helpt hij zelfstandigen met e-commerce en leadgeneratie.

Uit zijn experimenten met webshops volgen deze 4 verzendopties:

Optie 1. Tijdelijk gratis verzending

“Niemand zegt dat jouw verzendkosten altijd nul euro moeten bedragen”, zegt Dave Lorrez. “Wel is het interessant om de gratis verzendkosten gedurende 3 tot 6 maanden uit te testen. Cijfers bijhouden, is hierbij essentieel. Hoeveel nieuwe klanten lokt deze tijdelijke actie? Hoeveel klanten kopen opnieuw? Hoe evolueert je winstmarge?”

Optie 2. Gratis verzending vanaf 79 euro

De optie om gratis te verzenden vanaf een zeker aankoopbedrag, bijvoorbeeld 79 of 99 euro, kan jouw omzet doen stijgen. Meestal richten klanten zich op dat bedrag waardoor het gemiddelde aankoopbedrag per klant stijgt. Speel met dit bedrag. Verhoog en verlaag het. Kijk vervolgens na hoe je omzet en winstmarge evolueren.

Optie 3. Enkel betalend verzenden

Afhankelijk van de sector waarin je actief bent, kan je overwegen om de volledige verzendkosten aan jouw klanten door te rekenen. Als ook je naaste concurrenten betalend verzenden, is de kans groter dat klanten het normaal vinden om te betalen.

Niet enkel de sector waarin je actief bent, is van belang. Ook het gemiddelde bestelbedrag maakt de rekening. Op een item van 500 euro vindt niemand het erg om 17 euro transportkosten te betalen. Iemand die iets van 15 euro koopt, vindt 7 euro transportkosten wel te veel.

Optie 4. Meer betalen voor snellere levering

Volgens verschillende onderzoeken zijn consumenten bereid om te betalen voor een snellere levering, bijvoorbeeld een same day delivery. Ze zouden bereid zijn om tussen de 6 en 7 euro verzendkosten te betalen voor een bestelling ter waarde van 59 euro als ze de producten meteen in huis willen. 

Ook voor andere extra service zijn mensen bereid te betalen. Nu is het aan jou om opties voor te stellen. Denk aan cadeauverpakkingen, ecologische bezorging, snellere levering, gratis afhaling, …

 

Wissel gerust tussen deze opties. Promoot ze telkens opvallend in je e-shop. Zo vind je de ideale formule voor meer winst en omzet in jouw online winkel.